Spēļošana darba procesos
5 tipiskas "spēļošanas" kļūdas, no kā izvairīties, veidojot darbinieku iesaistes stratēģiju

Vai esi drošs, ka tava spēļošanas stratēģija izdosies?


Spēļošana ir ierasto spēles elementu (punktu skaitīšana, konkurence, spēles noteikumu, apbalvojumu u.c.) pielietošana mārketingā, personālvadībā, sportā u.c., lai veicinātu rezultātu sasniegšanu vai iesaistītu mērķu sasniegšanā.
Pasaulē, jau kopš pēdējās desmitgades sākuma, spēļošana, līdz ar citām darbinieku iesaistes stratēģijām, tiek izmantota, lai vidējās un lielākās komandās veicinātu iesaisti, motivāciju, uzlabotu darba kvalitāti un rosinātu vēlamās organizācijas kultūras veidošanos. Komandas un rutīnas darbiem izstrādājot spēļošanas stratēģiju, iespējams apvienot mērķtiecīgu darba izpildi ar spēles elementiem, tādā veidā uzlabojot atmosfēru un fokusējot darbinieku domas uz nosprausto mērķu sasniegšanu.
Lai cik triviāli tas varētu nelikties, tā noteikti nav. Spēļošana var noiet greizi. Ja spēļošanas stratēģija ir nepilnvērtīga vai nepārdomāta, darbinieki to var ne tikai atgrūst, bet arī kļūt vēl demotivētāki izpildīt tiešos pienākumus, nemaz nerunājot par pašu iesaisti. Ar ideju vien nepietiek - vieglprātīgi pieejot taktikas izstrādei un nepārdomājot darbības, maz ticams, ka "garadarbs" viecinās biznesa mērķu sasniegšanu.

Spēļošana var izdoties...
.... ja pārliecināsies, ka to realizē atbilstoši, pārdomātā un kontrolētā veidā. Lai būtu drošs, ka izdosies palielināt darbinieku iesaisti, izvairies no šīm 5 kļūdām:
1. Spēļot spēļošanas pēc
Tikai tāpēc, ka esi sarakstījis noteikumus un izdomājis, ka tagad darbiniekiem būs jāspēlē, tas vēl nenozīmē, ka visi metīsies to darīt. Iztēlojies to kā "piespiedu jautrību". Kas šķita garlaicīgs un mokošs darbs, darbiniekiem nu vienkārši ir pārvērties par garlaicīgu un mokošu spēli. Veidojot spēļošanas sistēmu, lielākā daļa pārsvarā domā par to, ko uzņēmums iegūs to ieviešot (motivāciju, iesaist, produktivitāti). Lai varētu sākt, svarīgākais ir saprast, kāds būtu "spēlētāja" (darbinieka) ieguvums piedaloties.
2. Ignorēt konkurences elementu
Veicināt draudzīgu konkurenci (ar īpašu uzsvaru vārdam DRAUDZĪGU) ir viens no ideoloģiskajiem mērķiem spēļošanas sistēmām. Taču, gluži kā jebkura cita spēle, šāda iesaistes sistēma ir koks ar diviem galiem. Mēs visi taču zinām, cik jautrs var būt Monopols, taču tik pat labi zinām, cik tas var būt saspringts un kā tas var beigties. Ne velti ir teiciens "ja vēlies sastrīdēties ar draugiem, uzaicini viņus uz Monopolu" . Uzņēmuma centīgākie darbinieki pārsvarā ir arī tie, kuri iegūst balvas, jo labi dara savu darbu. Taču tas var demotivēt darbiniekus, kuri sevi neredz, kā tik pat veiksmīgus. Ne tikai tas vien! Ja konkurence tiek atstāta bez uzraudzības, tas var radīt plaisu kolektīvā - sadalīt to 2 frontēs. Tajos, kas vienmēr uzvar, un tajos, kas neredz jēgu iesaistīties, jo "uzvarēt jau nevar".
3. Veicināt visas vai nepareizo darbību
Vēl viena būtiska spēļošans sadaļa ir apbalvojumi. Viens no vieglākajiem veidiem, kā izjaukt interesi par spēļošans sistēmu, ir apbalvot gandrīz par jebko. Ja punkti, žetoni, uzslavas vai kas cits tiek piešķirti par pārak viegli sasniedzamiem mērķiem vai mērķiem, kam nav tiešas saistības ar darba pienākumiem, tas var likties bezjēdzīgi un neizprotami. Nevienam nepatīk kaut ko darīt tikai darīšanas pēc. Kad runa ir par apbalvojumiem, nodrošiniet tos tad, ja jāpieliek piepūle to sasniegšanā. Padariet tos vērtīgus.
4. Pieņemt, ka visi darbinieki ir vienādi
Cilvēki ir dažādi un arī viņu paradumi ir dažādi. Ja ieviešat spēļošanu darbā, to ir vērts atcerēties un veikt izpēti par saviem darbiniekiem. Īpaši, ja spēļošanas stratēģija tiek pielietota kādas noteiktas fokusa grupas iesaistei. Ne visi darbinieki grib sacensties. Ir tādi, kuriem galvenais ir nevis konkurences, bet gan jautrības faktors, vai arī tādi, kas labāk vēlas sadarboties, nekā cīnīties. Ja mērķis ir iesaistīt plāšāku komandu, vai visu uzņēmumu atslēga ir sistēmas elementu dažādībā atšķirīgiem "spēlētāju" tipiem.
5. Ar "klapēm uz acīm" līdz uzvarai
Jebkurā spēlē uzvara nodrošina patīkamas emocijas. Jau pati doma "būt par uzvarētāju" rada uzmundrinošu efektu. Tas, ko bieži piemirst izstrādājot iesaistes sistēmas, ir fakts, ka zaudējums var būt ļoti nepatīkams piedzīvojums. Video spēles veicina cilvēkiem attīstīt savas spējas, lai kļūtu labāki. Lai to izdarītu, nepieciešams atrast veidu, kā padarīt zaudējumu par izglītojošu pieredzi vai pamācošu pieredzi, lai veicinātu nākotnes uzvaras. Veiksmei nebūtu jāaprobežojas tikai ar pirmo vietu spēlē. Izstrādājot stratēģiju, jāapsver aiz uzvaras līnijas palikušo darbinieku ieguvums - ideālā variantā tam būtu jāveicina attīstīt prasmes un piedalīties atkārtoti, jau ar uzlabotu iespēju uzvarēt.
Starp spēļošanu un spēlēšanos nav vienādības zīmes! Lai gan pats vārds šķiet rotaļīgs un viegls, zem tā slēpjas daudz zināšanu un aspektu, par ko vērts domāt pirms uzsākt, taču nevajag nobīties. Ar taktisku pieeju spēļošanas stratēģijai jums viss izdosies - mēģiniet, spēļojiet, iesaistiet!
Juris Zalāns
Tic, ka Latvijā ir gan lieliski darbinieki, gan izcili darba devēji, tiem vienkārši jāpalīdz vienam otru saredzēt.