Biznesa etiķete
Labas manieres atver arī tās durvis, kuras ar izcilu izglītību vien paliktu slēgtas
Katrs no mums vismaz reizi mūžā ir saņēmis e-pastu, kas licis saraukt uzacis vai pat sašust. Tāpat arī nīkšana, kamēr virtuālās sanāksmes vietnei pieslēgsies kolēģi - kavētāji, neuzlabo attiecības un noskaņojumu darbā. Kādēļ cilvēki nerēķinās ar citu laiku un ir aizmirsuši par pieklājību? Vai biznesa etiķete un prasmes ir palikušas pagātnē?
Dzīvojot laikā, kad tehnoloģijas attīstās gaismas ātrumā, kam paralēli notiek dažādu kultūru sadursmes, mainās saziņas veidi, ik pa brīdim piezogas sajūta, ka pieklājības prasmes ir pārklājušās ar putekļu kārtu. Tomēr šobrīd, visā pasaulē pieaugošā interese par etiķetes un netiķetes apmācībām signalize pretējo – sabiedrības apjukums par saziņas paradumu straujajām pārmaiņām kalpo kā papildus stimuls apgūt vai atsvaidzināt zināšanas par pieklājīgu uzvedību darba vidē un arī ārpus tās.

Interese par etiķeti tiešām piedzīvo sava veida renesansi. Ja šim apgalvojumam nepieciešami lietišķie pierādījumi, tos viegli atrast Youtube. Ierakstiet vārdu "manieres" un atradīsiet 134 miljonus rezultātu, bet meklējot termiņu "biznesa etiķete" iegūsiet vairāk kā 12 miljonus informācijas avotu. Virtuālajā pasaulē tiek uzdoti jautājumi un meklētas atbildes tiem pašiem jautājumiem, kas bojā nervus reālajā dzīvē.

Lai saprastu etiķetes piramīdas pamatus, pieminēšu dažus faktus saistībā ar biznesa etiķetes nozīmi šodien:

Etiķete ir cieņas izrādīšana ar savu rīcību un uzvedību. Manieres vai to trūkums pauž mūsu patieso attieksmi pret pārējiem. Laiks un ieinteresētība, ko veltam, lai izrādītu citiem cieņu un respektu, ir ilgtermiņa ieguldījums attiecībās ar apkārtējiem.

Etiķete uzlabo darbinieku attieksmi pret tiešajiem darba pienākumiem. Vai atceries savas karjeras sākumu, kad Tavs priekšnieks vai kolēģis izteica atzinību par kādu veiksmīgi paveiktu darba uzdevumu? Kā tas Tev lika justies? Uzslavas un pozitīvs novērtējums stiprina indivīda pašapziņu, piederības sajūtu kolektīvam, kā rezultātā ieguvējs viennozīmīgi ir arī uzņēmums/ iestāde.

Pieklājība ir lipīga - uzņēmumā pieņemtie uzvedības noteikumi ar laiku pielīp tā darbiniekiem. Tomēr nepietiks tikai ar to, ka uzņēmumā pastāv rakstiski apstiprināti iekšējās kārtības noteikumi vai ētikas kodekss, varbūt pat korporatīvo vērtību preambula. Arī pieaugušie visātrāk piesavinās paradumus, kurus ar piemēru demonstrē apkārtējie un īpaši - priekšniecība. Ja vadītājs etiķetes prasmes uzskata par vērtību, tad var un spēj iedvesmot tās ievērot arī citus.

Etiķetes ievērošana samazina stresu. Piekritīsiet, ka darba dienu pavadīt pilnībā bez stresa ir gandrīz neiedomājami. Tieši stresa situācijas parāda un pierāda vai pieklājīga saskarsme ir kļuvusi par neatņemamu Tavas dzīves un saziņas sastāvdaļu. Pat konflikti un pārpratumi darbā risinās vieglāk un neatstāj ilgu un nepatīkamu pēcgaršu, ja liekam lietā biznesa etiķetes prasmes.

Etiķete palīdz uzlabot uzņēmuma vai iestādes tēlu. Ja tā nopietni padomā, tad katru dienu ikviena uzņēmuma tēls tiek celts vai grauts. Ja uzskatiet, ka es pārspīlēju, padomājiet vēlreiz – uzņēmuma darbinieki pusdienās ar kolēģiem vai vakariņās ar ģimeni pārrunā to, kā viņiem veicas darbā. Klienti par savu apmierinātību ar konkrēto iestādi, preci, pakalpojumu, 24/7 dalās gan reālajā, gan virtuālajā vidē. Ja tiek piedomāts un piestrādāts, lai saskarsme būtu maksimāli patīkama, laipna, pieklājīga, tad uzņēmuma tēls un ienākumi to arī apliecinās.
Ar labas uzvedības un etiķetes prasmēm nepiedzimst. Tieši tādēļ katrā komandā regulāri nepieciešams pārrunāt būtiskākos jautājumus, kopā strādāt un pozitīvi novērtēt katru, kas spodrina uzņēmuma tēlu. Nepiemirstiet, ka arī pašiem lielākajiem ekspertiem, ik pa brīdim ir nepieciešams aktualizēt un atsvaidzināt zināšanas par etiķeti, lai pasargātu sevi un savu pārstāvēto uzņēmumu no nepatīkamām un finansiāli sāpīgām situācijām.
Noslēgumā sarindoju dažus ieteikumus, ko pašcieņas un veiksmīgas karjeras vārdā būtu jāievēro arī digitālajā laikmetā:
  • Ja tiec iepazīstināts ar kādu, sasveicinies, pieceļoties kājās.
  • Iepazīstoties nosauc gan savu vārdu, gan uzvārdu, ja tas nepieciešams – arī pārstāvēto iestādi.
  • Biznesa vidē rokasspiediens ir universāls sasveicināšanās žests, tas neattiecas tikai uz vīriešiem.
  • Apģērbs ir spēcīgākā neverbālā komunikācija. Svarīgi ģērbties atbilstoši amata pienākumiem, darba videi, konkrētajam pasākumam.
  • Tikšanās - intervijas, sanāksmes, biznesa pusdienu utt. laikā telefonam jābūt kabatā vai somā un bezskaņas režīmā.
  • Biznesa profilam uzņēmumā un sociālajos tīklos izmanto profesionālu fotogrāfiju, selfijs no ballītes vai pludmales šoreiz nederēs.
  • Saziņai darba jautājumos izmanto tikai darba e-pastu.
  • Vienmēr 2x pārbaudi e-pasta adresātus. Šādas kļūdas var dārgi maksāt.
  • Ja esi aizmirsis kāda vārdu, atzīsti to.
  • Vienmēr sveicini ne tikai kolēģus, bet ikvienu, kas ienācis uzņēmuma telpās.
  • Nekavē, un neierodieties pārāk agri.
  • Biznesa pusdienās nepasūti ļoti dārgu ēdienu.
  • Darba pasākumos neizdzer vairāk kā 2 glāzes. Ja nespēj sevi valdīt, pasūti tādu dzērienu, kas negaršo un ar to arī pietiks.
  • Iemācies laicīgi un pieklājīgi atvadīties.
Kristīna Sprūdža
TRIVIUMS lietišķās etiķetes un protokola eksperte