Darbinieku aptauja
Motivējošie faktori darba ņēmējiem

Kāda ir darbinieku motivācija izvēloties jaunu darbavietu, un kas tos motivē būt produktīvākiem?
Aptauja: motivējošie faktori darba ņēmējiem Darba ņēmēji, izvēloties jaunu darbavietu, kā būtiskāko atzīst motivējošu darba algu un veselības apdrošināšanu, secināts vadošā interneta personāla atlases uzņēmuma "CV-Online Latvia" veiktajā aptaujā.

Aptaujas dati parāda, ka visbiežāk darba ņēmēji kā būtiskākos aspektus, izvēloties jaunu darbavietu, atzīst motivējošu atalgojumu (26%), darba apstākļus un vidi (16%) un darba grafiku (15%). Salīdzinoši mazāk minēts karjeras izaugsmes iespējas (13%), kolektīva attiecības un mikroklimats (12%), uzņēmuma atpazīstamība un tā reputācija (9%), papildu labumi darba algai (8%) un citi aspekti.



"Darba spēka trūkums un atalgojuma pieaugums valstī liek darba devējiem regulāri pārskatīt piedāvātos darba nosacījumus, lai darba vieta būtu pievilcīga gan esošajiem, gan potenciālajiem darbiniekiem. Piedāvāto papildus labumu grozs palielinās, un aizvien vairāk darba devēju sāk domāt par individuālām programmām, lai motivētu dažādu paaudžu darbiniekus ar dažādām interesēm. Tādi labumi kā veselības apdrošināšana, apmācības, neformāli darba pasākumi jau ir kļuvuši par neatņemamu sastāvdaļu lielai daļai uzņēmumu, ko darbinieki jau uztver kā pašsaprotamu lietu," stāsta "CV-Online Latvia" uzņēmuma vadītājs Aivis Brodiņš.
Noskaidrojot, kādus mēnešalgai papildu labumus darba ņēmēji visaugstāk vērtē secināts, ka būtiskākie ir veselības apdrošināšana (37%), iespēja izvēlēties labumu atbilstoši situācijai vai individuāla labumu programma (20%), nelaimes un dzīvības apdrošināšana (15%), kolektīvie darba pasākumi (14%), kā arī atlaides biežāk izmantotajiem pakalpojumiem (12%) un citi.
"Apzinoties pieaugošo pieprasījumu pēc kvalificētiem darbiniekiem, potenciālie kandidāti kļūst arvien izvēlīgāki. Darba piedāvājumi tiek salīdzināti gan pēc pamatalgas, gan papildu labumiem un, pieņemot lēmumu, arvien lielāka loma ir uzņēmuma izrādītajai interesei par darbinieku labsajūtu. Tas īpaši novērojams jaunākās paaudzes darbinieku vidū, kuru uzskati un darba motivācija ir krietni atšķirīga. Šobrīd vairs nav jautājums par to, vai vērts domāt par citiem labumiem, bet gan – kādā formā tos pasniegt darbiniekiem, lai tie derētu dažādu paaudžu interesēm un vajadzībām. Pēc Benefits Latvija novērojumiem, individuālās darbinieku motivācijas programmas uzņēmumos Latvijā kļūst arvien pieprasītākas un tās atzinīgi, kā apstiprina aptaujas rezultāti, novērtē arī darbinieki. Šādas programmas piedāvā katram darbiniekam izvēlēties savām interesēm un vajadzībām atbilstošāko, piedāvājot izvēles brīvību, bet darba devējam vairs nav jādomā par vienojošu motivācijas, sasniegumu vai lojalitātes apbalvošanas veidu, kas derētu pilnīgi visiem," stāsta uzņēmuma "Benefits Latvija" vadītājs Juris Zalāns.
Veiktās aptaujas infografika
Aptaujā darba ņēmēji atzīst, ka visvairāk viņu darba produktivitāti un motivāciju uzrādīt labāku sniegumu ietekmē motivējoša pamatalga, ko atzīmējis katrs ceturtais jeb 25%, tāpat gandrīz ceturtā daļa jeb 24% atklāj, ka viņus motivē tiešā vadītāja atzinība un apbalvojumi par sasnieguiem. Katru piekto jeb 20% motivē savstarpējās attiecības uzņēmumā mikroklimats un piederības sajūta, bet 18% - iespēja sevi profesionāli attīstīt un pierādīt, karjeras iespējas. Savukārt 13% norādījuši, ka viņus motivē atbilstoši darba apstākļi un vide.

Turpretī par optimālāko papildu labumu gan finansiālu, gan nefinansiālu saņemšanas biežumu darba ņēmēji atzīt reizi cetuksnī, ko norādīja vairāk nekā puse respondentu jeb 53%, savukart 35% par labāko atzina reizi mēnesī, 7% - reizi gadā, bet 5% uzskata, ka optimāls papildu labumu saņemšanas biežums ir reizi nedēļā.

Interneta personāla atlases uzņēmuma CV-Online Latvia veiktā aptauja, kas veidota sadarbībā ar darbinieku iesaistes risinājumu izstrādātāju "Benefits Latvija" norisinājās no šī gada 6. līdz 21. jūnijam interneta vidē. Kopumā aptaujā piedalījās 1 524 respondentu.
Interneta personāla atlases uzņēmuma CV-Online Latvia veiktā aptauja