Pieredzes stāsts
Top 5 HR problēmas 2019
Vispirms vēlos akcentēt, ka problēmas, kas atspoguļotas šajā TOP, ir balstītas uz manu pieredzi un @Squalio pieredzi, tiekoties ar vairāk kā 200 personāla speciālistiem 2019. gadā un uzklausot viņu ikdienas izaicinājumus. Teikšu pat vairāk: regulāri kopā ar kolēģiem piedalījāmies vairākās konferencēs (sveiciens @Liesma, @Einārs, @Juris), kur runājām par tādām tēmām kā datu analītika, darbinieku motivācija un iesaiste, un soļiem, kas jāveic, izlemjot viest HR rīku.

Šajā periodā iezīmējās vairākas kopīgas tendences vai tā saucamie "sāpju punkti", ar ko sastopas lielākā daļa HR. Neatkarīgi no nozares, darbinieku skaita vai atrašanās vietas, pieci punkti, kas iezīmējās gandrīz katrā tikšanās reizē, bija sekojoši:
1
HR noslogotība uz administratīvo darbu
Ticu, ka TOP 1 "ieguvējs" personālvadības speciālistiem nav nekāds pārsteigums. Lielākā daļa uzņēmumu savus procesus veic e-pastos, Excel dokumentos, Word dokumentu mapēs un sapulcēs. Rīkojums ir rīkojuma galā, un darbiniekam uzzināt savas uzkrātās atvaļinājuma dienas joprojām var prasīt pat vairākas dienas. Uztraukumam īsti nav pamata: šajā bēdā ir vairākums uzņēmumu. Jā, par procesu automatizēšanu, darbinieku pašapkalpošanās iespējām un papīra plūsmas samazināšanu tiek runāts daudz un dikti. Uzsveru, RUNĀTS. Tikai pamazām, maziem solīšiem HR iet uz priekšu un pārliecina savu uzņēmumu un tā darbiniekus, ka procesu automatizēšana nav nekāds bieds. Ieguvēji nebūs tikai personālvadības nodaļa, bet viss uzņēmums kopumā. Galu galā, laimīgs darbinieks ir labākā uzņēmuma vērtība.
2
Atlases process (un tā ilgums!)
Stundas, kas veltītas atlasei, katram HR ir atšķirīgas, tomēr, lai cik daudz laika HR pavada pie atlases, ir lietas, kas pieklibo un ir sāpju punkti daudziem. Kā galveno no tiem jāpiemin, droša CV uzglabāšana un personas datu apstrāde. Cik daudz no uzņēmumiem var to nodrošināt? Es teiktu, ka neviens, ja jums nav ATS (applicant tracking system). Jebkuram CV iesniedzējam ir tiesības jebkurā laikā pieprasīt, kurš ir redzējis viņa iesūtīto CV. ATS nodrošina šo drošo CV uzglabāšanu, atļauj CV piekļūt tikai iesaistītajām personām un dzēš to nepieciešamajā laikā.

Otra sāpīga tēma, ir spēja laicīgi atbildēt uz kandidātu pieteikumiem, elementāri pasakoties un dodot ziņu, ka pieteikums saņemts, kā arī atteikuma gadījumā, izdarīt to laicīgi. Piekritīsiet, ka atlases process ir cieši saistīs ar darba devēja tēlu un tieši tāpēc, šī ir obligāta lieta, ko sakārtot uzņēmumos.

3
Darbinieku motivācija un iesaiste
Personālvadības "burbulī" šogad daudz tika runāts par uzņēmumu vērtībām un kultūru, kas iet roku rokā ar motivāciju un iesaisti. Kā jau minēju, šogad ar kolēģiem esam pabijuši daudzos pasākumos gan kā apmeklētāji, gan kā dalībnieki. Uzņēmumā esam izstrādājuši motivācijas un iesaistes sistēmu, kas divus gadus bija mūsu iekšējais rīks, tomēr tagad to piedāvājam arī saviem klientiem, jo, kā izrādās, mēs nebūt neesam vienīgie, kam tas ir svarīgi.

"Paldies teikšanas" platformas, šobrīd ir trends, un bieži vien tas ir nākamais solis, kas seko pēc administratīvo procesu un atlases procesu automatizācijas. Balstoties uz mūsu pieredzi, šis motivācijas un iesaistes rīks, kas prasa salīdzinoši maz finansiālos ieguldījumus, toties iedod jaunu elpu atgriezeniskās saites sniegšanai, kā arī dod iespēju sekot līdzi un analizēt darbinieku sadarbību. Visi šie rīki ir balstīti uz spēles elementiem un mūsu pieredze rāda, ka spēlēties patīk visiem vecumiem un paaudzēm. ;) Motivācijas rīki ir lielisks veids, kā ikdienā sludināt organizācijas kultūru un svinēt šīs vērtības ar labajiem darbiem.

4
Personālvadības datu analītika
2019. gads izceļas ar pārmaiņu laiku: ja iepriekš, cik ir dzirdēts, personālvadības speciālisti ir zīlējuši kārtīs, skatījušies burvju lodē vai balstījušies uz savām iekšējām sajūtām un atmosfēru uzņēmumā, tagad analizē visu un visus. Protams, šis bija jāizlasa ar smaidu uz lūpām, tomēr daļa patiesības tur ir.

Cik vienkārša ir analītika, ja nav rīku ar ko savākt šos datus? Tas, protams, ir retorisks jautājums.

Mēs zinām, ka datos balstīti lēmumi palīdz attīstīt biznesu, tomēr datu apkopošana un analīze personālvadības jomā vēl pieklibo. Šis gads noteikti apstiprināja to, ka nākotnes HR būs emulators, kam nāksies strādāt ar dažādām sistēmām, vākt datus, analizēt tos un dalīties ar tiem ar uzņēmuma vadību, lai biznesa process būtu efektīvs.
5
Datu apstrāde
Pirmā ažiotāža par datu drošību un apstrādi, kas bija 2018. gadā, uz doto brīdi ir noplakusi, tomēr skaidrs ir arī tas, ka tā joprojām ir pieprasīta lieta, kas jāsakārto uzņēmumos. Un šis jautājums cieši un tieši skat arī HR. Vai visi esošo un bijušo darbinieku dati ir drošībā un kārtībā? Kāda ir uzņēmuma politika attiecībā uz jauno darbinieku pieteikumiem: vai tā atbilst drošai datu drošības apstrādei u.c.? Vienkāršākais un drošākais veids, kā nodrošināt šo drošību, ir sistēma.
Squalio šis gads bija ļoti interesants un izaicinošs, jo nav noslēpums, ka HR lauciņā esam jauniņie. Izmantojot esošo vairāk kā 20 gadu pieredzi programmatūru licencēšanā un klientu apkalpošanā, mēs pieņēmām šo izaicinājumu būt pirmajiem HR IT nozarē. Turpinot 2019. gadā iesākto, 2020. gadā esam gatavi risināt HR automatizācijas izaicinājumus, konsultēt, ieviest un veikt pilnu sistēmas pārskatu, kā arī sniegt vērtīgas un izmaksas reducējošas rekomendācijas.

Ticu, ka cieši sadarbojoties ar klientu, uzklausot sāpju punktus, uzliekot prioritātes un izveidojot sistēmu, kopīgi varam rast risinājumu un nonākt tādā galapunktā, kas rada apmierinātību kā darbiniekam, tā arī CEO.

Uz tikšanos 2020.!
Squalio Produktu attīstības vadītāja