Feedback
5 kļūdas, ko nepieļaut sniedzot atgriezenisko saiti
Cilvēkam, kurš sniedz atgriezenisko saiti, ir ļoti jāstrādā ar sevi, ar savu pašapziņu, reakcijām, emocijām, briedumu, lai viņš būtu spējīgs partneris tādā procesā, kas veicina citu attīstību. Tāpēc būtiski, lai atgriezeniskās saites sniegšanas process ir maksimāli konstruktīvs, cieņpilns un ved uz pozitīvu rezultātu.


Lai gan cilvēki, lielākoties, mācās no savām kļūdām, es, balstoties savā teju 20 gadu pieredzē atgriezeniskās saites sniegšanā, esmu apkopojusi 5 kļūdas, ko būtiski nepieļaut sniedzot atgriezenisko saiti:

1
Esi partneris - neesi skolotājs.
Sniedzot atgriezenisko saiti nevajag otram uzspiest savu viedokli un izstāstīt kā darīt pareizi. Tas cilvēkā izraisa pretestības reakciju, viņš nav gatavs informāciju pieņemt un tajā ieklausīties. Tas traucē nodibināt kontaktu un veidot uzticēšanos. Sniedzot atgriezenisko saiti, svarīgi saglabāt partnera pozīcijas un sniegt plašāku perspektīvu – dot cilvēkam iespēju pašam vērtēt un pēc tam pieņemt vai nepieņemt dzirdēto.
2
Sagatavo cilvēku procesam.
Ne visiem cilvēkiem ir pieredze saņemt atgriezenisko saiti. Īpaši ja mēs runājam par biznesa vidi un vadītājiem, bieži vien viņi dzīvo atgriezeniskās saites vakuumā, viņiem nav blakus tik spējīgs vai drosmīgs cilvēks, kas pateiktu tādas lietas. Cilvēku vajag sagatavot – pastāstīt, ka viedokļi var atšķirties, ka perspektīvas var būt dažādas, ka viņam nav obligāti uzreiz jāpiekrīt, ka viņš var apdomāt, paņemt līdzi un paanalizēt.
3
Ļauj izdzīvot emocijas.
Ja tu sniedz atgriezenisko saiti un sastopies ar negatīvām emocijām – vienaldzību, dusmām, vilšanos - neļaujies vēlmei atbildēt ar agresiju vai izrādīt neapmierinātību. Reakcijas izraisa tas, ka tu cilvēkam parādi pasauli no citas, negaidītas, perspektīvas un tas ir normāli, ka viņā tas izraisa emocijas, tev ir jāļauj tās izdzīvot.
4
Ņem vērā, ka tu nezini visu.
Cilvēki savā karjerā un dzīvē bieži atrodas dažādos periodos, dažādos stāvokļos. Dažreiz viņiem ir krīze karjeras vai ģimenes attiecībās un tad, kad tu ar cilvēku sastopoties, tu ne vienmēr zini, kā viņš jūtas. Dažreiz cilvēki uztur foršu savu vizuālo tēlu un tu nevari pateikt, ka viņam ir izaicinošs periods, ka viņš ir īpaši neaizsargāts vai ļoti viegli nokaitināms vai ievainojams. Tu strādā ar viņu kā ar spēcīgu, enerģijas pilnu cilvēku un dod viņam informāciju, kas parāda arī viņa vājās puses. Ja cilvēks atrodas trauslā stāvoklī, tad reakcija var būt neadekvāta.

Iespējams, ka tajā brīdī cilvēkam nevajag atgriezenisko saiti, bet vienkārši atbalstu.
5
Dod cilvēkam laiku.
Kad sniedz atgriezenisko saiti, negaidi, ka otrs uzreiz to uztvers un pieņems. Dažreiz cilvēki ļoti ātri reaģē, pieņem un spēj pārstrukturēt savu domāšanu, viņi ir ļoti atvērti, tur viss notiek zibenīgi un attīstības prognoze ir labvēlīga. Taču, dažreiz, cilvēkam vajag laiku, pat gadus, lai viņš spētu saprast to, ko tu esi teicis.

Lai Jums izdodas ietekmēt citu attīstību konstruktīvi un cilvēcīgi.
Olga Dzene
TRIVIUMS līderības attīstības eksperte un konsultante