Seminārs
ATSKATS | Outsourced HR or HR In-House
17. oktobris | Teikums
Ko var un ko nevar pirkt kā HR ārpakalpojumu?
17. oktobrī kopstrādes telpās "Teikums" norisinājās SmartHR seminārs par to, ka teju ikviens ar personāla vadību saistītais process varētu tikt automatizēts, digitalizēts vai nopērkams ārpakalpojumā. Vai tiešām visu var nodot trešajām pusēm? Kuri procesi, atdodot tos HR, atbrīvo rokas un ietaupa laiku, un kurus labāk paturēt iekšēji, lai neradītu draudus uzņēmuma attīstībai?
CV-Online Latvia personāla atlases nodaļas vadītājs Kaspars Kotāns runāja par to, ko piedāvā vadošie atlases uzņēmumi Latvijā. Ar katru gadu darbinieku atlase paliek arvien sarežģītāka. Ko darīt, kad visi varianti jau ir izmēģināti? Ar ko sākt, kad nepieciešams jauns darbinieks? Kaspars skaidro, ka, ja ir situācija, kad jādomā par jaunu darbinieku, jāsaprot: kāpēc viņš ir nepieciešams, kad nepieciešams, kādi ir mūsu resursi, vai nepieciešama palīdzība no malas. Ja uz visiem jautājumiem var godīgi atbildēt, tad var pieņemt attiecīgo lēmumu un saprast, kādos apjomos nepieciešama palīdzība no malas.

Kaspars uzsver - ja viss ir kārtībā, tad pietiek arī ar saviem spēkiem. Ja, piemēram, ir labs darba devēja tēls vai ir laba iekšējā komunikācija, darbiniekus piesaistīt būs vieglāk. Darbinieki ir uzņēmuma zīmola vēstneši, kā arī tie kandidāti, kam atsaka, ir zīmola vēstneši. Taču Kaspars uzsver, ka ārējais partneris var noderēt arī tad, ja vajag tikai konsultāciju – kas notiek tirgū, kādas ir tendences utt.
VILGERTS partnere, zvērināta advokāte Jūlija Jerņeva stāstīja par to, kādas kļūdas nevajadzētu pieļaut attiecībā uz ar personālu saistīto dokumentāciju. Jūlija uzsver, ka tai uzņēmumā jābūt tik nevainojamai, it kā jau rīt būtu jāierodas uz tiesas sēdi! Brīdī, kad dokuments ir sastādīts, tas ir jāpārbauda, dokumentā nedrīkst parādīties emocijas. Jūlija uzsver, ka ārējā jurista piesaiste ir svarīga, ja ir strīds ar uzņēmuma vadītāju, vai arī, ja darbinieks, ar ko ir strīds, ir draugs iekšējam juristam. Jūlija stāsta, ka ne tikai darba devējam var būt problēma ar darbinieku, bet arī darbiniekam ar darba devēju vai vadību, piemēram, mobings vai bosings. Ja līdz vadībai ir nonākusi informācija, ka kāds pret kādu izturas slikti, tad darba devēja pienākums ir reaģēt. Mobings un bosings ir izplatītas lietas, kas pēdējā laikā kļūst interesantas tiesām. Piemēram, ja darbinieks ir nolīgts darbā un saņem algu, bet viņam nav ko darīt, tad arī var tikt līdz tiesai. Uzņēmumiem ir jādomā par to, lai procedūras tiktu pielāgotas darbinieku interesēm. Jūlija iesaka mēģināt atrisināt problēmas pašiem uzņēmuma iekšienē.

Zalaris SAP SuccessFactors Vecākā konsultante Ilga Proveja stāstīja, ar ko sākt, izvēloties piemērotāko HR pārvaldības sistēmu un ieviešanas partneri; kā pielāgot sistēmu uzņēmuma esošajiem procesiem; ko darīt, ja procesi nav definēti, un kā sagatavoties ieviešanas procesam.

Ilga kliedēja arī visbiežākos mītus par HR digitalizāciju. Bieži šķiet, ka HR sistēma ir ļoti dārga, taču tā nav- tā var būt ļoti vienkārša un līdz ar to nedārga. Vēl viens mīts - sistēma neuzlabos finansiālos rādītājus uzņēmumā, bet Ilga uzsver, ka uzlabos gan, iespējams pat ieekonomēt. Nākamais mīts - implementācija aizņem ļoti ilgu laiku. Taču tā nav, bieži vien partneriem ir varianti, ko var ieviest 3-6 mēnešu laikā.

Prezentācijas beigās Ilga dalījās ar Zalaris Outsourcing pieredzi, ieviešot personālvadības sistēmu SAP SuccessFactors. SAP SuccessFactors nodrošina visas HR funkcijas, kas ir svarīgas, nodrošina pilnu darbinieka ciklu – kandidāts, onbordings utt. Šo sistēmu izmanto vairāk nekā 18000 kompānijas visā pasaulē, arī dažas LV. Visvairāk šo programmu izmanto vidēja lieluma uzņēmumi. Šī sistēma ir populārs rīks finanšu un banku sektorā.
Kaspars Kotāns
Jūlija Jerņeva
Ilga Proveja
Prieks Darbā projektu vadītāja Dace Grante dalījās ar savu pieredzi pasākumu organizēšanā, kā arī ar padomiem, kādam jābūt pasākumam, un to, kad organizēt pašam, savukārt, kad būtu nepieciešama palīdzība no malas. Dace uzsver, ka jebkuram pasākumam būtu jābūt ar mērķi, labi izplānotam, ar pievienoto vērtību, kā arī nevajadzētu aizmirst par plānu B, ja nu kaut kas neizdodas kā iecerēts. Arī iemesli, kāpēc rīkot pasākumu, ir dažādi - darbinieki jūtas novērtēti, pasākumi palielina darbinieku piesaisti uzņēmumam, veido motivāciju strādāt uzņēmuma labā, pasākumi ir veids, kā iepazīt savus kolēģus, sadarbības partnerus, klientus.

Dace iesaka pasākumu rīkot pašam, ja plānots ir neliels pasākums ar mazu dalībnieku skaitu, ir visi vajadzīgie resursi - laiks, datubāzes, palīgi u.c., kā arī ir skaidra pasākuma ideja. Savukārt, pēc palīdzības vērsties, ja plānots liels dalībnieku skaits, vajadzīgi specifiski risinājumi, pasākums plānots vairākās vietās, ir laika trūkums.
Squalio datu stratēģis Einārs Garoza seminārā stāstīja, ko var atrisināt ar HR datu analītiku – galvenokārt uzlabot produktivitāti. Ir lietas, ko var nedarīt, ja tās tiek automatizētas. Kāpēc HR vajadzētu domāt par datu analītiku? Noturēt un piesaistīt darbiniekus kļūst arvien grūtāk. HR rīcībā ir daudz svarīgu datu, kas ietekmē uzņēmumu. Einārs salīdzina, ka HR ir kā datu "zelta raktuve". Visi dati ir vērtīgi un svarīgi.

Tālāk Einārs stāstīja par Squalio ieviesto sadarbības tīklu – tas var mazināt neefektīvu komunikāciju, var redzēt, kuri darbinieki daudz komunicē savā starpā, kaut gan, iespējams, nav tādas nepieciešamības. Var nolasīt, kuri darbinieki vairāk jāintegrē uzņēmuma kultūrā. Šie dati ļauj identificēt darbiniekus, kuriem draud pārslodze, kā arī var uzlabot karjeras iespējas.

Prezentācijas beigās Einārs uzsver, ka datu analītika pati par sevi neko nedara- tas ir tikai palīgs lēmuma pieņemšanā. Var analizēt daudz un dažādus datus, bet kā tos izmantot, ir pašu ziņā.
Dace Grante
Einārs Garoza
Tiekamies nākamajā SmartHR seminārā, kur plašāk runāsim par veiksmes un pieredzes stāstiem, veidojot organizācijas kultūru.
Meklē sevi semināra "Outsourced HR or HR In-house" fotoreportāžā zemāk: