Kā pandēmija ir mainījusi biroja lomu uzņēmumā?

Autors: Kriss Teilors
Kas jums nāk prātā, izdzirdot vārdu "birojs"? 2021. gadā uz to ir grūti atbildēt. Šajā neparastajā pandēmijas laikā darba vidi mēs katrs esam pieredzējuši citādi.
Daļa darbinieku ir atgriezusies galvenajā birojā, citi tur parādās tikai reizēm, un vēl citi tā arī vairs tur nav redzēti. Taču vienu lietu mēs gan zinām: kad atgriezīsities birojā, ne viss būs tā, kā iepriekš.

"Bija aizraujoši vērot notikumu attīstību pagājušajā gadā. Sākotnējā reakcija bija: "Visi var strādāt no mājām, turpmāk darīsim to vienmēr!" Tagad tas ir mainījies," stāsta Geila Motrija, interjera dizainere darba vides inovāciju jautājumos.
"Cilvēkiem ļoti pietrūkst vieta, ko viņi sauc par biroju. Nekad iepriekš neesmu redzējusi tik lielu interesi pārveidot darba vidi."
Kā tad izskatīsies šis pārveidotais birojs? Tas varētu nozīmēt darba vietu izretināšanu: atbrīvošanos no galdiem, saspiestības mazināšanu un vairāk brīvas vietas starp darbiniekiem, lai ievērotu ar vīrusu saistītos drošības pasākumus.

Iespējams, parādīsies vairāk sadarbību veicinošas darba vides, kas būs apgādāta ar visu nepieciešamo videokonferencēm, lai savestu kopā birojā esošos darbiniekus ar tiem, kas strādā no mājām. Iespējams, vairāk tiks lietotas mobilās lietotnes, lai regulētu un risinātu kopīgus jautājumus, piemēram, auto novietošanu stāvvietā vai konferenču vietu rezervēšanu, vai pat pusdienu pārtraukumus.

Iespējams, vairāk tiks izmantotas ārtelpas, vismaz tur, kur tam ir piemērots klimats, piemēram, Silīcija ielejā. Iespējams, biroji būs vairāk izkliedēti – viena liela centrālā biroja vietā varētu parādīties tendence pāriet uz vairāk, bet mazākām darba vietām, kas būtu izkaisītas pa visu pilsētu.

Būs arī izmaiņas, kuras jūs neredzēsiet, piemēram, visus aiz sienām paslēptos uzlabojumus. Tādas lietas kā gaisa plūsma un tehnoloģiju risinājumi var būt vizuāli nemanāmi, taču noteikti mainīs jūsu biroja dzīvi.

"Organizācijas uz to visu reaģē pārsteidzoši elastīgā veidā," stāsta Mērija Tinebra, pārveides pasākumu speciāliste darbaspēka konsultāciju uzņēmumā. "Šīs pārmaiņas ir ļoti straujas, un mums visiem jāmainās tām līdzi. Ir patīkami redzēt, ka klienti uz biroju skatās radoši."
Piemēram, vasaras aptaujā "Atgriešanās darbā", ko veica Willis Towers Watson, 56% uzņēmumu atbildēja, ka Covid-19 krīzes dēļ jau ir pārveidojuši savus birojus.
Protams, šī ir aizvien mainīga situācija, un uzņēmumi vēl joprojām cenšas saprast, kā jaunajam birojam vajadzētu izskatīties. Taču dažām izmaiņām, iespējams, jau varat gatavoties:
Atvadīšanās no viena centrālā biroja: Ja agrāk uzņēmumiem bija viens centrālais birojs – debesskrāpis, piemēram, Manhetenas vidū, kur visi katru dienu devās uz darbu, – tad darba vide pēc Covid-19 no tā sāks atteikties. Aplūkosim aktīvās atpūtas aprīkojuma un apģērbu mazumtirgotāja REI piemēru. Uzņēmums 2016. gadā sāka būvēt jaunu centrālo biroju Belvjū, Vašingtonas štatā, taču jaunā realitāte lika viņiem no tā atteikties.

"Šī pieredze mums iemācīja to, ka uzņēmējdarbības procesu sadalīšana var atraisīt milzu potenciālu," stāsta uzņēmuma pārstāve Heilija Kniga. "Tā arī bija izdevība no jauna izvērtēt dažus pagātnes pieņēmumus – piemēram, vajadzību pēc viena fiziska centrālā biroja."
Tehnoloģiju uzlabojumu izmantošana, lai būtiski veicinātu veselību un drošību: Jaunajā realitātē mēs vēlamies izvairīties no tādām problēmām kā rindām un drūzmēšanās birojā. Tāpēc, lai to novērstu, hipotēku milzis Freddie Mac ir licis lielāku uzsvaru uz tehnoloģiju izmantošanu savā galvenajā birojā. "Freddie Mac ieviesa sensoru tehnoloģiju un bezkontakta risinājumus, lai veicinātu distancēšanos un gādātu par darbinieku drošību, kad tie, kas to vēlējās, sāka atgriezties birojā," stāsta Šarlote Katalfo, uzņēmuma vecākā speciāliste ikdienas procesu jautājumos.

Mobilajā lietotnē darbinieki no savas darba vietas var apskatīt ēdienkarti, pasūtīt ēdienu un par to samaksāt, kā arī ieplānot tā saņemšanu (katrs savā laikā). Tehnoloģijas tiek ieviestas arī citādi, piemēram, biometriskās piekļuves kontroles veidā, lai uzlabotu drošību, un valkājot viedos sensorus, kas saglabā informāciju par attālumu līdz kolēģiem, lai palīdzētu veikt kontaktu izsekošanu pozitīvu Covid-19 testu gadījumā.
Darba vietu izretināšana: Atgriežoties darbā pēc ilgāka laika, pirmais, ko pamanīsiet un ko uzņēmumi ir spējuši mainīt uzreiz, ir vairāk brīvas telpas. Visdrīzāk uzņēmumi būs atvadījušies no neskaitāmajiem darba vietu nodalījumiem, kas saspiesti cits pie cita, atbrīvojoties no galdiem un krēsliem, lai pārvērstos par "six feed office", kā to sauc nekustamo īpašumu milzis Cushman & Wakefield.

Tieši to ir paveikusi klientu attiecību pārvaldības firma Salesforce visā Āzijā, kur atkopšanās no krīzes ir pacelta augstākā līmenī. Ierastās darba telpas ir pārveidotas tā, lai būtu piemērotas tikai 40-50% no to iepriekšējās noslodzes. To papildina citas saistītas lietas, piemēram, ierašanās laika kontrole, izmaiņas maiņu darbā un pat lifta izmantošanas uzraudzība.

"Mēs ieviešam jaunu kārtību, tostarp esam izmainījuši atļauto telpu noslodzi, lai ievērotu distancēšanos. Esam uzstādījuši organiskā stikla barjeras starp galdiem un ieviesuši citas izmaiņas," stāsta Mišela Šnaidere, Salesforce globālo darba vides pakalpojumu speciāliste.
Ārtelpu izmantošana: Vīrusa nodošanas risks iekštelpās ir gandrīz 20 reizes lielāks nekā ārā. Tātad papildus moderniem apsildes, ventilācijas un gaisa kondicionēšanas uzlabojumiem birojā šis ir elegants risinājums, ko sāk izmantot daudzi uzņēmumi: iznest darba vietas ārā no biroja.

Protams, tas nav iespējams visās pilsētās un klimatiskajos apstākļos. Bet, kur tas ir iespējams, izmantot ārtelpas ir loģisks risinājums. Tāpēc kopstrādes telpu uzņēmums WeWork sagatavo un uzlabo darba vietas ārtelpās, piedāvājot tās 150 no savām 700 darbības vietām Lantana Santamonikā un La Brea Losandželosā.

Saskaņā ar WeWork sacīto, balkoni un jumta terases ir kļuvušas par svarīgām darba vietām, ko arvien biežāk iznomā tie, kas nav biedri, izmantojot "maksā, kad lieto" formātu. Darba iznešana ārā parasti ietver enerģijas jaudas un uzlādes staciju skaita palielināšanu, pulcēšanās vietu izveidi kopīgiem projektiem un mobilo ierīču, piemēram, āra projektoru un apgriežamo tāfeļu, nodrošināšanu.
Īpaši svarīga loma higiēnai: Vēsturiski biroji nav izcēlušies ar augstu higiēnas līmeni, taču tagad tas viss ir mainījies. Šodien birojā jūs pārņems gandrīz slimnīcai līdzīga sajūta, temperatūras mērīšanai kļūstot par izplatītu parādību.

Uzņēmums Palo Alto Networks Santaklārā, Kalifornijā ir ceļā uz 100% bezkontakta vidi, lai mazinātu iespējamo vīrusa nodošanas risku. Tas nozīmē visu – no espreso kafijas automātiem, ko pogu spiešanas vietā darbina, noskenējot QR kodu, līdz krāniem ar kustību sensoriem un bezkontakta roku dezinfekciju.

Ienākošos pasta sūtījumus apstrādā ar UV dezinfekcijas zižļiem, un ir pieejami pārvietojami "ātrās attīrīšanas" gaisa attīrītāji, kurus var ieslēgt pēc vajadzības.

"Visdrošākās darba vides nodrošināšana ir minimālās prasības," uzskata Liana Hornsija, uzņēmuma personāldaļas vadītāja. "Esam daudz ko uzlabojuši, sākot ar bezkontakta vides nodrošināšanu kopējās telpās līdz jaunu tehnoloģiju un aprīkojuma ieviešanai, kas uzlabo gaisa kvalitāti. Mēs turpinām pārplānot mūsu telpu iekārtojumu, gatavojoties birojam, kas mūs visus atkal savedīs kopā."
Iespējams, ka pēc Covid-19 beigām atslēgas vārds būs elastība. Pēdējās desmitgadēs biroja dizains ir radikāli mainījies – no slēgtām telpām uz atvērtā tipa biroju. Ne viens, ne otrs risinājums gan nav bijis pilnīgi ideāls. Tagad uzņēmumi ir sapratuši pārveides pieejas priekšrocības: spēja vienā telpā radīt daudzus dažādus darba vides iekārtojuma veidus pēc patikas!
Raksts tapis sadarbībā ar Hieroglifs International