18.08.2025.
Raksta autors: IPB Partners
Kā DiSC® palīdz veidot spēcīgas komandas un uzlabot rezultātus
Cilvēka spēja sadarboties, pielāgoties un efektīvi komunicēt ir neatņemama panākumu atslēga jebkurā organizācijā.
Vai esi kādreiz pamanījis, cik dažādi cilvēki reaģē uz vienām un tām pašām situācijām darbā? Vieni tiecas ātri virzīties uz priekšu, bet citi dod priekšroku rūpīgām pārdomām un analīzei pirms lēmuma pieņemšanas. Šī dažādība darba stilos ir mūsu ikdienas realitāte. Taču būtiski ir saprast, kā šo zināšanu izmantošana var palīdzēt uzlabot komandas dinamiku, stiprināt savstarpējo sapratni un radīt uzticēšanos.

Tieši šeit talkā nāk DiSC®  - praktisks un pārbaudīts rīks, kas palīdz labāk izprast, kā katrs no mums komunicē, pieņem lēmumus un sadarbojas. Tas nav tikai tests, kas “ieliek” tevi kādā kastītē, bet gan ceļvedis, kā pielāgoties dažādiem darba stiliem un kopā sasniegt vairāk.
Kas ir DiSC® un kā tas var būt noderīgs?
Piemēram, dominantes stila pārstāvji parasti novērtē progresu, ir mazāk pacietīgi un tiecas ātri virzīties uz mērķi. Savukārt stabilitātes stila cilvēkiem ir svarīga droša un prognozējama vide. Ir arī tie, kam nepieciešama radoša un enerģiska atmosfēra, kā arī tie, kuri dod priekšroku formālai un analītiskai pieejai katram uzdevumam. Mūsos visos ir daļa no katra tipa, taču, kāds konkrēts uzvedības tips būs tomer dominējošāks pār citiem.
  • D – Dominance (Dominante): mērķtiecīgi, tieši, orientēti uz rezultātiem. Viņi vēlas rīkoties ātri un ir uz “tu” izaicinājumu pasaulē.
  • i – Influence (Ietekme): komunikabli, iedvesmojoši un enerģiski. Viņiem patīk sadarboties, ietekmēt citus un radīt pozitīvu atmosfēru.
  • S – Steadiness (Stabilitāte): pacietīgi, uzticami un atbalstoši. Vērtē mierīgu darba vidi un paredzamību.
  • C – Conscientiousness (Centība): analītiski, precīzi un orientēti uz kvalitāti. Dod priekšroku rūpīgai plānošanai un datu izmantošanai lēmumu pieņemšanā.
DISC® sadala cilvēku uzvedības tendences četrās pamatkategorijās:
DiSC® ne tikai atklāj katra cilvēka darba stilu, bet arī rāda, kā pielāgot savu pieeju dažādām personībām un situācijām, lai ikdienas darbs kļūtu efektīvāks. Tas palīdz:
  • mazināt pārpratumus komunikācijā

    1
  • stiprināt savstarpējo uzticēšanos un sadarbību

    2
  • efektīvāk izmantot katra darbinieka stiprās puses
    3
Kā dažādi stili sadarbojas ikdienā?
Sapratnei par dažādo stilu mijiedarbību ir spēks veiksmīgai sadarbībai. Lūk, daži piemēri no darba dzīves:
  • Vadītājs ar dominantes (D)  stilu iemācās piebremzēt tempu un dot vairāk laika pārdomām stabilitātes (S) stila kolēģim, radot līdzsvaru starp ātrumu un kvalitāti.
  • S stila vadītājs piešķir i stila darbiniekam vairāk brīvības ideju izpausmei, biežāk izsaka atzinību un iesaista viņu dinamiskās diskusijās.
  • Pārdošanas speciālists ar i stilu apgūst, kā komunicēt un pārliecināt C stila klientu, sagatavojot skaidrus faktus, datus un strukturētu piedāvājumu.
  • C stila projektu vadītājs pielāgojas D stila kolēģim, īsi un konkrēti izklāstot būtiskāko, lai ātrāk nonāktu līdz lēmumam.
  • I stila komandas līderis, sadarbojoties ar analītisko (C) stila darbinieku, samazina spontanitāti un piedāvā pārbaudītus faktus un plānu.
Pieredze Baltijā
Baltijas DiSC® guvis popularitāti un uzņēmumi to izmanto jau gadiem dažādām vajadzībām.
Tā piemēram  -  starptautiska IT kompānija Rīgā lieto Everything DiSC® Catalyst™ platformu, lai uzlabotu attālināto komandu sadarbību.
Pirmajā pusgadā:

  • konfliktu skaits, ko izraisīja nepareiza komunikācija, samazinājās par 33%,
  • jauno darbinieku ievadīšana kļuva ātrāka,
  • pieauga darbinieku iesaiste un apmierinātība ar darbu.
Kāpēc DiSC® var būt noderīgs rīks arī tavā uzņēmumā?
DiSC® nav tikai tests vai aptauja -  tas ir instruments, ko iespējams efektīvi izmantot dažādās organizācijas jomās un līmeņos. Tas palīdz:
  • Komandas attīstībā – lai uzlabotu sadarbību un samazinātu spriedzi.
  • Līderības attīstībā – lai vadītāji pielāgotu vadības stilu atšķirīgām personībām.
  • Pārdošanā un klientu apkalpošanā – lai veidotu ilgtermiņa attiecības un pielāgotu komunikāciju klienta stilam.
  • Darbinieku atlasē – lai izvērtētu kandidātu saderību ar komandu un kultūru.
  • Pārmaiņu vadībā – lai mazinātu pretestību un veicinātu pielāgošanos.
Kā sākt darbu ar DiSC®?
Lielākā vērtība rodas, ja DiSC® metodi ievieš mērķtiecīgi un pārdomāti. Organizācijas parasti izvēlas kādu no diviem ceļiem:

  • Sertificēt savus iekšējos speciālistus — vadītājus, personāla un mācību speciālistus, kuri ikdienā izmanto DiSC® komandu attīstībai un kultūras veidošanai.
  • Sadarboties ar ārējiem sertificētiem ekspertiem, kas var pielāgot apmācības konkrētām vajadzībām un mērķiem.
  • Abos gadījumos rezultāts ir līdzvērtīgs  -  cilvēki saprot viens otru labāk un spēj kopīgi sasniegt vairāk.
DiSC® ir vairāk nekā novērtējums
-tā ir pieeja , kas maina domāšanas veidu un palīdz rada vidi, kur cilvēki sadarbojas ar savstarpēju sapratni, uzticēšanos un mērķtiecību.
Tas palīdz izmantot katra stiprās puses, mazināt konfliktus un sasniegt rezultātus efektīvāk.

Ja vēlies apgūt šo pieeju padziļināti un kļūt par sertificētu DiSC speciālistu, nākamā DiSC® sertifikācija latviešu valodā notiks 17. septembrī Rīgā. Tā ir lieliska iespēja ne tikai iegūt praktiskas iemaņas, bet arī kļūt par pārmaiņu virzītāju savā uzņēmumā.

Mācības vadīs Regīna Reķe
DiSC sertificēta trenere
Regīna ir pieredzējusi DiSC trenere, kas specializējas uzvedības stilu izpratnē, komunikācijas uzlabošanā un komandu efektivitātes celšanā. Viņas mācības ir praktiskas un strukturētas, ļaujot DiSC rīkus veiksmīgi izmantot gan individuālajā attīstībā, gan vadītāju un komandu sadarbībā.
Regīna ir strādājusi ar tādiem uzņēmumiem kā Swedbank, KPMG, EY, Eco Baltia grupa u.c., palīdzot izmantot izmantot DiSC kā efektīvu instrumentu sadarbības un vadības attīstībai. Viņas pieeja balstās uz pārliecību, ka DiSC nav tikai novērtēšanas rīks, bet pamats cilvēku izpratnei, kas veicina uzticēšanos un izaugsmi komandās.
Regīna vada mācības latviešu, angļu un lietuviešu valodā.

Specializācija:
  • DiSC sertifikācijas programmu vadīšana un pēcapmācību atbalsts
  • DiSC profilu analīze un interpretācija attīstības, koučinga un atlases procesos
  • Vadītāju attīstība un komandu dinamika, balstoties uz uzvedības stilu izpratni
  • Apmācību pielāgošana nozares specifikai un biznesa vajadzībām