Kas kopīgs darbinieku lojalitātei ar laimīgām laulībām?

Lasi rakstu un uzzini, kā darba devēji var veicināt darbinieku lojalitāti un noturību.
Artūrs Piliksers
Valdes loceklis
Tālr. +371 25 42 12 12
E-pasts: arturs@bonusukarte.lv
www.bonusukarte.lv

Un viņi dzīvoja "ilgi un laimīgi". Tā beidzas katra pasaka un arī multfilma "Šreks". Taču arī par laulībām "šeit uz zemes" jeb tiem slavenajiem zelta un dimanta pāriem nereti varam teikt – laimīgi līdz mūža galam. Kas tad ir laimīgas laulības dzīves pamatā? Tie, kuri attiecībās pavadījuši daudzus gadu desmitus visbiežāk atbild – lojalitāte, kas sevī iever uzticību, rūpes vienam par otru, spēju uzklausīt un atbalstīt grūtos brīžos. Un tieši tāpat ir arī uzņēmumā, saskanīgas, ilgstošas un panākumiem pilnas attiecības būs tad, ja augstā godā turēsim lojalitāti.

Grūti iegūt – ātri pazaudēt

Lojalitāte veidojas ilgstoši, un uzņēmums darbinieku atlases intervijā vai pat pārbaudes laikā nevar sagaidīt godīgu un apstiprinošu atbildi uz jautājumu: "Vai jūs būsiet šim uzņēmumam lojāls?" Protams, kā visi atbildēs: "Jā." Lojalitāte ir process, kas veidojas no pozitīvām izjūtām un darba devēja attieksmes pret darbinieku. Tās ir ilgtermiņa attiecības, kur svarīgākais ir cilvēks. Rūpes par labbūtību uzņēmumā darbiniekam ir jāsajūt. Ja darbinieks jūtas nenovērtēts, neuzklausīts, viņa darbs netiek uzslavēts no kolēģu un priekšniecības puses, gluži kā laulības dzīvē darbiniekos sāk rūgt neapmierinātība. Turklāt visvairāk parasti "nogalina" sajūta – mani nedzird, mani neuzklausa.

Panākumu atslēga – raudzīties caur individuālo prizmu

Uzņēmumā klasiskajās motivācijas sistēmās darbiniekiem tiek doti dažādi labumi, kuri mainās. Tomēr, svarīgāk cilvēkam būtu iedot to, kas konkrētā brīdī ir nepieciešams. No saņēmēja puses tieši tas tiks novērtēts daudz augstāk un iedos sajūtu – ka par mani domā. Protams, uzņēmums var veidot universālu motivācijas programmu un visiem darbiniekiem piešķirt vienādus labumus, t.sk. visiem dot veselības apdrošināšanu, sporta kluba abonementu, mācību atlaides, taču "tā būs zemē nomesta nauda", jo tas būs visiem un pēc laika iegūs sajūtu, ka tā jau ir norma, nevis kas īpašs. Stratēģiskāk tomēr būtu skatīties caur individuālo prizmu. Turklāt darba devējam jāspēj darbiniekus motivēt individuāli arī tāpēc, ka gadu gaitā cilvēka vēlmes un vajadzības mainās. Piemēram, pēkšņi darba vietā kādam lokam strādājošo lielāku sajūsmu var izraisīt "eglīte darbinieku bērniem", nevis kolektīva tusiņš pirtī, kā kādreiz.

"Atminos, ka manā pirmajā nopietnajā darbavietā, kurā strādāju septiņus gadus, ik gadu saņēmu pašu dārgāko veselības apdrošināšanu. Tolaik man bija nedaudz virs 20 gadiem. Lieki teikt, ka veselības apdrošināšanas polise stāvēja atvilktnē gadu no gada un beigās par lojalitāti man pateica paldies," uzsver Bonusu kartes idejas autors/valdes loceklis Artūrs Piliksers.

Palielināt algu vai piedāvāt papildus bonusus?

Nenoliedzami algas apmērs darbiniekiem ir svarīgs, taču svarīga ir arī attieksme, labsajūta, ko cilvēks saņem darbā. Un nereti labsajūtu sniedz nevis materiālās, bet emocionālās rūpes, arī dažādi labumi.

"Algas pielikums ir pašsaprotams visiem, to gaidām plus mīnus pēc gada, varbūt ātrāk, bet, kad mēs to dabūjam, mēs par to priecājamies tikai mēnesi vai divus. Pēc 3 mēnešiem tas ir jau mūsu jaunais algas standarts. Pēc 6 mēnešiem, mēs jau esam par to aizmirsuši un sākam gaidīt nākamo algas paaugstinājumu," stāsta Artūrs Piliksers, idejas autors/valdes loceklis.

Faktu, ka darbinieku lojalitāti un uzticību uzņēmumam nosaka ne tikai alga, bet arī pārdomāta motivācijas sistēma, kas paredz vēl citus labumus, apliecina arī pētījumu kompānijas "Kantar" dati (2023). Proti, 20% cilvēku darbu maina labāka labumu groza un bonusu dēļ.

Rūpes par veselību un apmaksātas pusdienas ir vieni no populārākajiem bonusu veidiem, ko izmanto kompānijas visā Eiropā. Darba devējam ir dota lieliska iespēja, kā piešķirt darbiniekiem papildus labumus bez nodokļu saistībām. Bonusu karte ir inovatīvs rīks, kā to izdarīt. Proti - Bonusu karte ir personalizēta bankas maksājumu karte ārstniecības un/vai ēdināšanas izdevumu apmaksai 24/7. Ar Bonusu karti ir iespējams norēķināties jebkurā vēlamā ārstniecības un/vai tīkamā ēdināšanas iestādē Latvijā un ārpus tās, un saņemt likumā noteiktos algas nodokļu atvieglojumus iemaksām līdz 480 EUR vienam darbiniekam.

"Tieši labumu grozs ir tas, pie kā nepierod, ko var papildināt, šādi noturot pašreizējos darbiniekus un piesaistot jaunus. Tomēr ir svarīgi darbiniekiem zemapziņas līmenī dot signālu, kurš šos labumus ir sagādājis. Tieši tādēļ, lai darbinieki neaizmirstu, ka darba devējs ar Bonusu karti sniedz papildu labumus, maksājumu kartes askētisko, melno dizainu var papildināt ar uzņēmuma logo, kas ik dienu atgādinās, ka uzņēmums par darbiniekiem rūpējas, šādi veidojot ilgtermiņa attiecības, kas ir lojalitātes pamatu pamats," teic Artūrs Piliksers.

Uzziniet vairāk, kā Bonusukarte.lv var palīdzēt uzņēmumam!

Citi raksti SmartHR lasītavā