03.12.2025. Raksta autors: ISPRING
Prasmju kartēšana: Ieskati jūsu talantu apmācībām
Viens no būtiskākajiem faktoriem, kas nosaka uzņēmuma panākumus, ir cilvēki — precīzāk, viņu talanti un prasmes. Piešķirot uzdevumu īstajam cilvēkam, iespējams pilnvērtīgi izmantot viņa spējas, lai darbs tiktu paveikts nevainojami. Tomēr aptuveni 48% uzņēmumu vadītāju pauž bažas par būtiskām prasmju nepilnībām. Tas nozīmē, ka ieguldījumi komandas prasmju pilnveidē ir obligāti.
Lai gan uzdevums var šķist sarežģīts, ja darbinieku skaits sasniedz desmitiem vai pat simtiem, pastāv veids, kā izveidot visaptverošu un vērtīgu apmācību programmu ar augstu darbinieku iesaistes līmeni — prasmju kartēšanas process. Šajā rakstā aplūkosim, ko nozīmē prasmju kartēšana, un dalīsimies ar ieskatiem, kā visefektīvāk pilnveidot jūsu komandas prasmes.

Kas ir prasmju kartēšana?

Prasmju kartēšana būtībā ir process, kurā tiek identificētas un analizētas darbinieku esošās prasmes, prognozētas prasmes, kas uzņēmumam būs nepieciešamas nākotnē, atklātas prasmju nepilnības un vizualizēti šie dati.

Šāda analīze atklāj gan komandas, gan uzņēmuma stiprās un vājās puses. Rezultātā tiek iegūts pilns priekšstats par to, cik kvalitatīvi ir jūsu cilvēkresursi, kā iespējams pilnveidot viņu prasmes un kāda apmācība sniegs vislielāko ietekmi.

Vairāk prasmju kartēšanas ieguvumu

Papildus izpratnei par to, cik talantīgi jūsu darbinieki ir vai nav, prasmju kartēšana sniedz vēl daudz citus ieguvumus. Apskatīsim dažas no šīm priekšrocībām.

Vizualizējot jūsu uzņēmuma ceļu
Prasmju kartēšanas process prasa noteiktu analīzi par darbinieku esošo prasmju līmeni un to, vai tas atbilst uzņēmuma stratēģijai.
Lai to paveiktu, ir nepieciešama skaidra izpratne par pašreizējiem biznesa mērķiem un vajadzībām. Salīdzinot šos mērķus ar komandas prasmēm, jūs varēsiet pārliecināties, vai komanda spēj palīdzēt šajā ceļā, kuri komandas locekļi var sniegt vislielāko ieguldījumu un kuriem nepieciešama papildu apmācība gan cieto, gan mīksto prasmju jomā.


Zinot, kas jums ir vajadzīgs un kādas prasmes jau pastāv, jūs varēsiet resursus sadalīt tā, lai tie ievērojami paātrinātu uzņēmuma rezultātus.
Prasmju nepilnību identificēšana, kas kavē panākumus

Papildus atsevišķu darbinieku prasmju nepilnību atklāšanai (ko iespējams novērst ar kvalitatīvu apmācību), jūs, visticamāk, atklāsiet arī lielākas nepilnības.
Dažiem mērķiem un projektiem var būt nepieciešamas pavisam jaunas prasmes, kuras nevienam no darbiniekiem nav, vai arī vienkārši lielāka komanda, vai cita skatījuma pieeja. Taču nav pamata panikai: apzināties, ka trūkst nepieciešamo resursu, ir lielisks sākuma punkts talantu pilnveidošanai un pieņemšanas procesam!

Dažkārt šādi ieskati pilnībā maina skatījumu, un uzņēmuma vadītājs saprot, ka organizācijai nepieciešamas būtiskas pārmaiņas. Tomēr, atrisinot šīs lielās prasmju nepilnības, uzņēmumi spēj gūt izrāvienu un apsteigt konkurentus.
Slēpto ģenerālistu un speciālistu atklāšana

Šis ir ļoti vērtīgs aspekts uzņēmumu vadītājiem, kuri vēlas optimizēt procesus, piešķirot īstos uzdevumus īstajiem cilvēkiem. Sāksim ar īsu skaidrojumu. Speciālists ir eksperts ar dziļām zināšanām savā jomā, savukārt ģenerālists ir profesionālis ar plašu prasmju klāstu un pārsteidzošu zināšanu kombināciju. Lielākajai daļai uzņēmumu ir nepieciešami gan speciālisti konkrētām procesa daļām, gan ģenerālisti negaidītiem un sarežģītiem uzdevumiem.
Piemēram, Instrukciju dizainera prasmes ir unikālas, tāpēc, ja veidojat savu izglītības projektu, eksperts ir obligāts, pat ja viņa kompetence ir ierobežota ar konkrēto profesiju. Citā gadījumā var būt nepieciešams darbinieks, kurš ir labs savā jomā, bet vienlaikus var viegli aizvietot pārdošanas vadītāju un kam pietiek ar īsu apmācību pārdošanas komunikācijā.

Ja, lasot šo, saprotat, ka jums nepieciešams pieņemt darbā vairāk ģenerālistu, vispirms ielūkojieties dziļāk savā komandā, izmantojot prasmju kartēšanu. O. C. Tanner dati liecina, ka vairāk nekā puse (52%) darbinieku sevi identificē kā ģenerālistus, un šiem komandas locekļiem šobrīd ir jāpiešķir īpaša vērtība.
Individuālo prasmju attīstības plānu noteikšana darbiniekiem
Tagad, kad zināt sava uzņēmuma galvenos mērķus, esat ieguvis priekšstatu par komandas prasmēm un noskaidrojis, kuri ir ģenerālisti un kuri speciālisti, ir pienācis laiks pilnveidot komandas prasmes. Prasmju kartēšana ievērojami atvieglo un padara efektīvāku apmācību izvēli: jūs varat iegādāties vai izveidot unikālu apmācību procesu, kas pielāgots individuāliem darbiniekiem, vai arī izvēlēties vienu apmācību programmu visai komandai, kas palīdzēs uzņēmumam augt.
Progresu uzraudzība dažādās komandās
Pēc prasmju kartēšanas veikšanas jums ir visas kārtis rokās, kas padara novērtēšanas procesu daudz vienkāršāku. Izmantojot kvalitatīvu prasmju kartēšanas rīku vai pat vienkāršas Excel tabulas, jūs varat vizualizēt datus pa komandām un salīdzināt prasmju līmeni pirms un pēc apmācībām. Tas ir lielisks veids, kā pārliecināties, vai komandas gūst panākumus, vai arī atklāt, ka ar apmācību programmu kaut kas nav kārtībā.

Divas atzītas prasmju kartēšanas iespējas
Ja jūsu komandā ir vairāk nekā daži darbinieki, tad zināt, ka visu prasmju datu apkopošana un novērtēšana var būt izaicinājums.
Tieši šī iemesla dēļ ir izstrādātas divas ērtas prasmju kartēšanas matricas, kas šobrīd tiek izmantotas visā pasaulē: Spēju matrica un Kompetenču matrica.
Pirms turpinām, īss skaidrojums par atšķirībām starp prasmēm, spējām un kompetencēm:

  • Prasmes parasti attiecas uz individuālām spējām, piemēram, dizainu vai ugunsdzēsību, un tās var būt gan cietās, gan mīkstās.
  • Spējas parasti ir dažādu prasmju kombinācija, kas savstarpēji papildina viena otru, piemēram, ugunsdzēsība ar dziļām zināšanām par drošību.
  • Kompetence ir sarežģītāks jēdziens, kas nozīmē spēju pielietot šīs prasmes praksē. Labs piemērs ir izcils ugunsdzēsējs, kuram ir pietiekamas personīgās īpašības un pieredze, lai vadītu situāciju ārkārtas apstākļos. Biroja vidē kompetence ietver zināšanas par to, kādus instrumentus izmantot attēlu veidošanai konkrētam projektam.
Spēju/Prasmju matrica

Spēju matrica jeb Prasmju matrica ir vienkāršs prasmju saraksts, kuras jūs sagaidāt (vai vēlaties), lai komandai būtu, un darbinieku prasmju līmeņa novērtējums. Lai izveidotu šādu tabulu, nepieciešams noteikt prasmju sarakstu un pēc tam novērtēt darbiniekus šādi:


  • 0 = Nav ne jausmas, kā to darīt
  • 1 = Vispārējs prasmju/zināšanu līmenis
  • 2 = Spēj tikt galā ar konkrētiem uzdevumiem, kas prasa šo prasmi
  • 3 = Ir eksperts

Šai tabulai var pievienot arī citus novērtējumus: darbinieka interese par konkrētu prasmi, apmācības steidzamība u.c. Varat izmantot krāsas, komatus vai organizēt prasmju kartēšanas procesu citā veidā — galvenais mērķis joprojām būs apkopot visu darbinieku prasmju līmeņa datus vienotā tabulā.

Kompetenču matrica

Kompetenču matrica būtībā ir tāda pati tabula kā Prasmju matrica, taču ideja ir nedaudz atšķirīga. Ja prasmju matricā tiek vērtēts darbinieku prasmju vai zināšanu līmenis, tad kompetenču matricā tiek vērtēta darbinieka vispārējā spēja paveikt konkrētu uzdevumu. Tas palīdz efektīvāk sadalīt resursus un piešķirt uzdevumus.

Kura prasmju matrica man ir vispiemērotākā?

Patiesībā nepieciešamas abas. Tomēr dažkārt viena no iespējām ir piemērotāka. Piemēram, ja jūsu nozarē tirgus mainās ļoti strauji un zināt, ka komandai nepieciešamas pavisam jaunas prasmes, izmantojiet Prasmju matricu. Tā parādīs, kādas prasmes darbiniekiem trūkst un kuras novecojušās prasmes var aizstāt ar jaunām.


Savukārt, ja nav ārēju faktoru, piemēram, nepārtraukti mainīga tirgus, un viss, kas jums nepieciešams, ir pareizi sadalīt uzdevumus un pilnveidot komandas prasmes, izmantojiet Kompetenču matricu. Ar šo iespēju jūs atklāsiet spēcīgākos ekspertus, viselastīgākos un gatavos ģenerālistus, kā arī iegūsiet vērtīgus datus, lai izveidotu ideālu komandu, kas gatava turpmākai izaugsmei.

Abas šīs matricas ir noderīgas arī, aprēķinot korporatīvās mācīšanās ROI. Viss, kas nepieciešams, ir izveidot vienotu novērtēšanas sistēmu prasmēm un kompetencēm, un tad izmantot šos datus kā pamatu, lai noteiktu ideālu ROI.

Kur iegūt labu prasmju kartēšanas veidni?

Lielākā daļa uzņēmumu mūsdienās par galvenajām prioritātēm darbinieku apmācībā uzskata pielāgošanās spējas, problēmu risināšanu un IT prasmes. Tas ir saskaņā ar ASV Darba statistikas biroja (BLS) ieteikumiem, kas prognozē, ka līdz 2033. gadam būs pieprasītas gan cietās, gan mīkstās prasmes.

Šīs vai citas prasmes varat novērtēt, izmantojot mūsu ekspertu komandas sagatavoto matricu veidni: Lejupielādējiet iSpring Skills Matrix veidni

Veidnes izmantošana ir lieliska, tomēr uzņēmumi, kas organizē prasmju kartēšanu, nereti iegūst maznozīmīgus datus vai neskaidrus rezultātus. Lai no tā izvairītos, aicinām ņemt vērā šos padomus, kas balstīti mūsu pieredzē un ieskatos, ko esam guvuši, veicot vairākus prasmju kartēšanas procesus.

Veiciet prasmju novērtēšanas testu
Sāciet savu ceļu ar rūpīgu katra darbinieka novērtējumu, izmantojot iSpring Skills Matrix veidni. Atcerieties, ka tikai pajautāt komandas locekļiem nav pietiekami. Piedāvājiet viņiem anketas, izvērtējiet iepriekšējo pieredzi un pārskatiet esošos projektus. Varat ieviest arī testus vai eksāmenus; tas ir īpaši vienkārši, ja izmantojat kvalitatīvu mācību vadības sistēmu, piemēram, iSpring LMS.

Tiecies pēc objektivitātes
Nekad nepaļaujieties tikai uz vienu avotu. Ja rodas šaubas par iegūtā rezultāta pareizību, pārbaudiet darbinieku atkārtoti, lūdziet viņa tiešajiem vadītājiem vai kolēģiem sniegt atsauksmes par darbu un meklējiet citus ieskatus, lai pārliecinātos, ka kompetences līmenis ir caurspīdīgs un objektīvs.

Koncentrējieties uz būtiskajām prasmēm
Nepārslogojiet prasmju kartēšanu: vērtējiet tikai tās darbinieku prasmes, kas patiešām ir noderīgas jūsu uzņēmuma panākumiem. Pārmērīgs prasmju skaits padarīs rezultātu uzskaiti sarežģītāku un novirzīs uzmanību no patiesi svarīgajiem aspektiem.

Piemēram, ja strādājat lietotņu izstrādes jomā un nepieciešams novērtēt tikai izstrādes komandu, izvairieties no “papildu” kompetencēm, piemēram, pārdošanas, komunikācijas u.c. Tomēr, ja jums nepieciešams pārdošanas vadītājs, kurš vēl nav komandā, iekļaujiet šo prasmi matricā un noskaidrojiet, vai kādam no darbiniekiem jau ir nepieciešamās zināšanas. Šādā gadījumā jūs varēsiet nodrošināt viņam pārdošanas prasmju pilnveidi un iegūt uzticamu pārdošanas vadītāju.

Iekļaujiet gan cietās, gan mīkstās prasmes
Neatkarīgi no nozares, mūsdienu tirgus pieprasa no darbiniekiem ne tikai spēcīgas tehniskās prasmes, bet arī dziļas mīkstās prasmes. Turpinot ģenerālistu nozīmes akcentēšanu, apsveriet gan cieto, gan mīksto prasmju iekļaušanu matricā, jo tas sniegs pilnīgu priekšstatu par jūsu komandas kompetencēm.

Ierobežojiet darbinieku skaitu matricā
Mēs zinām, ka vēlaties visu izanalizēt ātri un pilnībā. Taču nesteidzieties — lielie ceļojumi sākas ar maziem soļiem. Ja novērtējumā iekļausiet pārāk daudz darbinieku, analīze prasīs daudz laika, var rasties cilvēcīgas kļūdas, un tomēr netiks izmantoti visi dati. Sāciet ar vienu nodaļu, kuru vēlaties uzlabot, vai pat izvēlieties tikai desmit darbiniekus, lai pārbaudītu izvēlēto matricu. Kad būsiet pārliecināti, ka rezultāts atbilst gaidītajam, turpiniet paplašināt procesu, iekļaujot visas nodaļas.

Apsveriet prasmju vadības programmatūras izmantošanu
Labs veids, kā viegli apkopot datus par daudziem darbiniekiem, ir izvairīties no manuālas analīzes. Mūsdienu prasmju novērtēšanas rīku tirgus piedāvā plašu risinājumu klāstu, kas palīdz automatizēt visu — sākot no anketu apkopošanas līdz eksāmenu veikšanai un rezultātu analīzei.

Daudzas jaunākās paaudzes LMS sistēmas var kļūt par lieliskām prasmju kartēšanas platformām jūsu komandai. Piemēram, iSpring LMS ir uzticams mākoņrisinājums ar darbinieku snieguma novērtēšanas moduli, kas izstrādāts, lai rūpīgi izvērtētu darbinieku zināšanas un kompetences. Viss, kas jums jādara, ir jāizveido testi un eksāmeni, un risinājums drīz atklās visas prasmju nepilnības, kas pastāv jūsu komandā.

Vairāk iemeslu praktizēt prasmju kartēšanas vingrinājumu

Pasaule nepārtraukti mainās, un darbinieku pašreizējās prasmes ļoti ātri noveco. Jau 2023. gadā AI evaņģēlists Džo Makendriks pieļāva, ka daudzas prasmes līdz 2025. gadam kļūs maznozīmīgas. Un paskatīsimies uz šodienu: ar mākslīgā intelekta un citu tehnoloģiju attīstību mums jāpielāgojas strauji — vai nu apgūstot jaunas prasmes šo tehnoloģiju izmantošanā, vai arī pilnībā mainot darbības jomu. Abos gadījumos nepieciešams novērtēt esošo prasmju līmeni un salīdzināt to ar šodienas vajadzībām.

Taču ar to viss nebeidzas — lielie datu apjomi, kas tiek iegūti prasmju kartēšanas procesā, kļūst arvien sarežģītāki lasīšanai. Tāpēc ir svarīgi šo procesu automatizēt un padarīt ērtāku, izmantojot LMS un citus prasmju kartēšanas rīkus.


Ja vēlaties ātri un ar garantētu rezultātu pārkvalificēt savus darbiniekus, jums būs nepieciešamas divas lietas: dziļa prasmju kartēšana, lai atklātu nepilnības un stiprās puses, un pielāgojama prasmju kartēšanas LMS sistēma. Un vienmēr pastāv iespēja dubultam ieguvumam ar iSpring LMS. Vēlaties izmēģināt? Rezervējiet bezmaksas iSpring LMS demonstrāciju jau tagad.

Tiešsaistes apmācību programmatūra Ispring

Augstas veiktspējas e-apmācību rīki, kas veicina biznesa izaugsmi.