Kvalitatīva ievadīšana darbā = apmierināti jaunie darbinieki

Strādājošie, kuri guvuši pozitīvu darbā ievadīšanas procesa jeb onboarding pieredzi, jaunajā darba vietā jūtas 2,6 reizes apmierinātāki nekā tie, kuru pirmie soļi darba vides un pienākumu iepazīšanā bijuši slikti organizēti. Šie sabiedriskās domas pētījumu kompānijas Gallup publiskotie dati nepārprotami parāda, cik lielu lomu spēlē agrīnie iespaidi par jauno darbavietu, kolektīvu, darba pienākumiem un gaisotni. Vēl vairāk, no tiem tieši atkarīgs, vai nesen noalgotais kolēģis vēlēsies palikt uzņēmumā un veidot tajā karjeru. Arī to pierāda pētījumi. Cilvēkresursu datorprogrammas BambooHR izstrādātāju aptaujā savulaik tika noskaidrots, ka 70% darbā pieņemto cilvēku jau pirmajā mēnesī pieņem lēmumu, vai paliks jaunajā darba vietā. 29% pie slēdziena nonāk vēl ātrāk - pirmajā nedēļā.
Kā panākt, lai jaunajam darbiniekam iepatiktos darba vide un lai viņš gribētu palikt uzņēmumā? Tā lielā mērā ir onboarding procesa misija. Personāla speciālistu vidū labi zināmais angļu valodas termins ietver visu, kas saistīts ar darba vides iepazīšanu, un būtībā ir pirmā padziļinātā saskare ar uzņēmumu.

Tā nav tikai tiešās darba vietas izrādīšana un iepazīstināšana ar pienākumu sarakstu. Onboarding ir strukturēts un stratēģisks process, kas palīdz darbiniekiem ātrāk integrēties un kļūt produktīviem. Tajā tiek iepazīta uzņēmuma kultūra, vērtības, mērķi un procedūras. Darbinieks apgūst uzņēmuma struktūru, hierarhiju un iepazīstas ar komandām, ar kurām nākotnē būs jāsastrādājas. Jo lielāks uzņēmums, jo vairāk darbinieku un sarežģītāka struktūrvienību sistēma, tādēļ svarīgākās informācijas aptveršana aizņem daudz laika. Efektīva ievadīšana darbā spēj saīsināt adaptācijas periodu, palīdzot ātrāk iejusties kolektīvā un līdz ar to arī īsākā laikā nonākt līdz produktīvas strādāšanas stadijai.
Maksimāli personalizēts

Labā darbā ievadīšanasprocesā darbinieki iegūst skaidru izpratni par saviem pienākumiem, mērķiem un to, kā viņi var būt veiksmīgi savā lomā. Tas veicina jaunā kolēģa pārliecību par viņa spējām un palīdz justies piederīgam kolektīvam. Pētījumi parādījuši, ka skaidrs un strukturēts onboarding process samazina neskaidrības un stresu, kas bieži vien rodas, uzsākot jaunu darbu vai mainot amatu.

Santa Vaske - Visma Enterprise klientu panākumu vadītāja, raksta autore

Gadu gaitā personāla speciālisti nonākuši pie būtiskiem secinājumiem, kā darbā ievadīšanas procesu padarīt maksimāli sekmīgu. Svarīgi, lai notiktu pienācīga sagatavošanās jaunā kolēģa uzņemšanai kolektīvā. Tas ietver skaidra un strukturēta plāna izveidi, kas patver visu onboarding procesu no pirmās dienas līdz pilnvērtīgai darba gaitu uzsākšanai un pat tālāk. Proti, šajā plānā var iestrādāt arī individuālos izaugsmes mērķus, kvalifikācijas celšanas pasākumus un detalizētu laika grafiku šo plānu realizēšanai.

Jau pirms jaunā darbinieka atnākšanas jāsagatavo viss viņa darba procesā nepieciešamais - piekļuves risinājumi, darba instrumenti, dokumenti un nepieciešamās datorprogrammas un lietotnes. Ideāli, ja uzņēmums var piešķirt mentoru vai darbaudzinātāju, kas tīri praktiski iepazīstinās ar pienākumu niansēm un atbildēs uz jautājumiem.

Ļoti rūpīgi jāattiecas pret personalizētu pieredzi. Darbinieku aptaujas parāda, ka strādājošie pamana un novērtē to, ja dažādas instrukcijas un apmācību materiāli ir sagatavoti tieši viņiem. Tas liek justies īpaši gaidītiem un paaugstina lojalitāti. Nevajadzētu aizmirst iepazīstināt arī ar neformālām tradīcijām, jo tas atvieglos iekļaušanos kolektīvā.


Darbā ievadīšanas procesa neatņemama sastāvdaļa ir atgriezeniskās saiknes iegūšana. Nepietiek stāstīt un rādīt. Darbiniekā arī jāieklausās. Viņam noteikti ir precizējoši jautājumi, bažas, nedrošība. Labāk par to uzzināt pēc iespējas ātrāk un kliedēt šaubas, skaidrot un iedrošināt. Atgriezeniskā saikne sarunu un aptauju formā palīdzēs izmērīt onboarding procesa efektivitāti un saprast, ko vajadzētu uzlabot.

Vieglāk ar lietotni

Darāmā ir daudz, tādēļ moderni uzņēmumi ņem talkā tehnoloģijas. Tādas specializētas lietojumprogrammas kā Visma Appical krietni atvieglo visu darbā ievadīšanas procesu. Digitālās platformas ļauj pielāgot onboarding katra darbinieka specialitātei un vajadzībām, piemēram, ievietojot viņa profilā personalizētu pienākumu aprakstu, apmācību video, interaktīvus mācīšanās moduļus un prasmju pārbaudes testus. Tas visu mācīšanās procesu padara ne vien pārskatāmāku un vieglāku, bet arī interesantāku. Turklāt onboarding platformā visu nepieciešamo saturu un dokumentus iespējams novietot vienuviet, lai darbiniekam nav jātērē laiks meklējumos. Platforma arī krietni piepalīdz darbinieka prasmju apguves monitorēšanā. Tā sniedz datus un pārskatus par mācīšanās progresu, kas ļauj vadītājiem ātri identificēt problēmu zonas un sniegt atbalstu. Turpmākajās darba gaitās platformu var izmantot kā atbalsta rīku amata maiņas gaitā vai kvalifikācijas paaugstināšanas procesa organizēšanai.

Lai saprastu, cik ļoti darbā ievadīšanas lietotne spēj atvieglot jaunā kolēģa uzņemšanas procesu, atliek ielūkoties statistikā par Visma Appical pienesumu uzņēmumu darbā. Tā rāda, ka, pateicoties platformai, personāla speciālistam uz katru jauno darbinieku jāiztērē par 10 darba stundām mazāk nekā bez šāda digitāla palīga. Ieguvums ir arī strādājošajiem. Viņu iesaiste uzņēmumā palielinās par 30%, ja darba gaitu sākumā izmantota kvalitatīva datorsistēma. Turklāt ar specializētas platformas palīdzību uzņēmumi var ne tikai atvieglot procesu, bet arī radīt pozitīvu pieredzi, kas iedvesmo un motivē darbiniekus. Tas būs neatsverams ieguldījums darbinieku labsajūtā un uzņēmuma ilgtspējīgā attīstībā.

Raksta autors:
Santa Vaske
Visma Enterprise klientu panākumu vadītāja