Personāla vadība – joma, kur pirmajā vietā nemainīgi paliek cilvēks

Apdrošināšanas kompānijas BALTA personāla departamenta direktore Santa Pedece norāda, ka viņas profesijas izvēle bija laimīga sagadīšanās. Kā viņa pati saka, tad ikdienas galvenā atbildība ir rūpes par cilvēkiem.

Kas jūs mudināja vai motivēja izvēlēties tieši šo profesiju un kādēļ šobrīd strādājat tieši BALTA?

Mana izvēle par profesiju bija veiksmīga sagadīšanās. Studēju psiholoģiju un tolaik biju pārliecināta, ka strādāšu par klīnisko psihologu. Studiju ietvaros pirmā prakses iespēja man bija turpat, augstskolā, bet par otrās studiju prakses vietu izvēlējos privātā sektora uzņēmumu, lai varētu salīdzināt šīs jomas un izgaršot biznesa vidi. Par prakses vietu izvēlējos BALTA, un tā joprojām esmu palikusi tepat. Man tolaik ļoti paveicās gan ar izvēlēto prakses vietas uzņēmumu, gan ar manu prakses vadītāju. Prakses laikā man tika dota iespēja iepazīt personāla speciālista ikdienu, ļoti ātri iesaistīja reālos ikdienas pienākumos, un man izdevās sevi pierādīt kā spējīgu speciālistu. Tā laika personāla vadītāja saskatīja manī potenciālu un pēc prakses perioda beigām piedāvāja iespēju palikt strādāt BALTA par personāla speciālistu. Arī šobrīd BALTA nopietni attiecas pret praktikantiem, iesaistot tos reālos darbos, apmācot un daloties zināšanās. Mūsu mērķis, uzņemot praktikantus, nav nodot praktikantu rokās darbus, kas mums pašiem ikdienā nepatīk, bet gan ieguldīt nākotnes speciālistu prasmēs. BALTA ir vairāki veiksmīgi stāsti, kad praktikants paliek strādāt uzņēmumā un izveido šeit lielisku karjeru.
BALTA strādāju nu jau vairāk nekā 10 gadus, un šo gadu laikā man ir bijusi iespēja izmēģināt dažādus amatus. No personāla speciālistes kļuvu par personāla konsultantu. Pēc laika, papildinot savas zināšanas un prasmes, kļuvu par personāla biznesa partneri. Vēlāk kļuvu par darbinieku pieredzes vadītāju un nu jau vairāk kā divus gadus esmu personāla departamenta direktore. Es ļoti novērtēju BALTA kā darba vietu, jo šeit ir ļoti daudz iekšējās izaugsmes piemēru.

Kāda ir jūsu ikdiena personāla direktores amatā?

Visa pamatā ir darbs ar cilvēkiem. Ikdienā man daudz nākas sadarboties ar dažādiem BALTA kolēģiem, lai uzklausītu un meklētu labākos risinājumus katrai komandai. Kā es parasti saku – mana galvenā atbildība ir rūpes par cilvēkiem. Mēs nepārtraukti strādājam pie tā, lai uzlabotu darba vidi, rūpētos par darbinieku attīstības un apmācību iespējām, nodrošinātu stabilitāti un veicinātu piederības sajūtu. Tāpat svarīgi ir rūpēties par tādas cilvēkresursu vadības stratēģijas īstenošanu, kas atbalsta uzņēmuma biznesa stratēģijas sasniegšanu. Vislielākā nozīme ir komandai.

Kādām īpašībām, jūsuprāt, ir jāpiemīt personāla vadības nozares pārstāvim? Bez kā nav iespējams iztikt?

Patiesām rūpēm par cilvēkiem. Domāju, ka ne velti cilvēkam ir dotas divas ausis un viena mute jeb – ir jāprot uzklausīt, ieklausīties un sadzirdēt, lai arvien īstenotu darbiniekiem svarīgas iniciatīvas un spētu uzlabot darba vidi un labbūtību darbā. Otra lieta – neapstāties pie sasniegtā. Ja redzam uzlabojumus, ir jāstrādā vai nu pie to noturēšanas vai paaugstināšanas visos līmeņos. Un trešā lieta – atvērtība darbinieku dažādībai, jo darba tirgus mainās, lēmumi jāpieņem, balstoties uz lielo bildi.

Kas ir galvenās atbildības, ar ko ik dienu saskaraties?

Ikdienā pārraugu personāla biznesa partneru, darbinieku pieredzes vadītāja un personāla un administratīvā atbalsta pārvaldes darbu un esmu daļa no BALTA vadības komandas.

Vai ir kādi īpaši projekti, ar ko lepojaties uzņēmumā BALTA saistībā ar procesu automatizāciju vai darbinieku apmācībām u. tml.?

Visvairāk lepojamies ar mūsu darbinieku iesaistes un darbinieku pieredzes augstajiem rādītājiem. Darbinieku iesaistes indekss ir ļoti augsts – 88%. Tas ir lielisks sasniegums, jo rezultāts, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir pieaudzis par diviem procentpunktiem. Turklāt jaunā pieeja un metodoloģija darbinieku pieredzes indeksa mērīšanā uzrāda visaptverošu ainu vairākos segmentos, sasniedzot 85%. Vēl vairāk – 96% mūsu darbinieku atbildējuši, ka jūtas lepni strādāt BALTA, par ko man ir īpašs gandarījums.
Darbinieku izaugsmē priecē mūsu īstenotā mentoringa programma, kur ieguvēji ir visi – gan mentors, gan pieredzes pārņēmējs. Tas ir viens no veidiem, kā darbinieki mācās viens no otra, nodrošina zināšanu pārnesi un uzzina par labāko praksi dažādos jautājumos. Un kā trešo lietu vēlos pieminēt BALTA labbūtības programmu, kuras ietvaros rīkojam regulārus seminārus un praktiskās nodarbības tādu labbūtības dimensiju stiprināšanā kā fiziskā, mentālā, sociālā, profesionālā un arī digitālā. Darbinieku labbūtību esam izvirzījuši arī kā mērķi mūsu ilgtspējas stratēģijas ietvaros.

Kas šobrīd ir aktuālie notikumi jūsu uzņēmumā?

Viens no būtiskākajiem jautājumiem ir BALTA centrālā biroja darbinieku pārcelšanās uz jaunām, modernām biroja telpām jau šī gada rudenī. Tas iezīmēs pozitīvas pārmaiņas un saskarsmi gan vienam ar otru, gan mūsu klientiem un sadarbības partneriem. Šobrīd norit aktīvs darbs biroja telpu iekārtošanā un darbinieku sagatavošanā šim lielajam solim, lai pāreja uz jaunu fizisko darba vidi būtu pēc iespējas patīkamāka. Tās ir pārmaiņas, kurām gatavojamies. Un uzņēmumā kopumā šobrīd ir liels fokuss uz digitalizāciju un automatizāciju.

Kā jūs kopumā vērtētu personāla nozari šobrīd pasaulē un Latvijā – kādas ir galvenās tendences un izaicinājumi?

Darba tirgū gan Latvijā, gan pasaulē ir daudz izaicinājumu. Tie lielākoties saistīti ar iespējām aizpildīt brīvās vakances ar atbilstošiem kandidātiem, kā arī transformāciju, pārorientējoties uz cita veida vakanču aizpildīšanas iniciatīvām, piemēram, pārkvalifikācija, darbinieku apmācība darbam citā amatā. Tomēr, darba tirgus ir arī interesants darbības lauks, kurš nemitīgi mainās – darba stils un forma, tehnoloģiskie procesi, kas sekmē produktivitāti. Centrā un pirmajā vietā nemainīgi paliek cilvēks, kas ir uzņēmuma galvenais resurss.

Kā jūs šobrīd kopumā vērtējat darba tirgu – kas varētu būt tuvākā laika izaicinājumi?

Domāju, ka viens no lielākajiem izaicinājumiem ir un būs demogrāfija, jo no darba tirgus ik gadu aiziet ievērojami vairāk darbinieku, nekā tajā ienāk. Konkurence rada spiedienu, īpaši amatos, kuros tradicionāli ir lielāka darbinieku mainība. Līdz šim esam spējuši aizpildīt visas aktuālās vakances, jo viena no mūsu prioritātēm ir mūsu kā darba devēja reputācija, rūpes par darbinieku visā darba attiecību dzīves ciklā, turklāt ambīcija būt starp labākajiem darba devējiem tirgū. Finanšu sektorā mums ir izdevies saglabāt labākā darba devēja pozīciju apdrošināšanas uzņēmumu vidū. Vidējais darba stāžs BALTA ir 10 gadi, un mēs esam pateicīgi un lepojamies ar mūsu darbinieku lojalitāti.

Citi raksti SmartHR lasītavā