APZINĀTIES STIPRĀS UN VĀJĀS PUSES
Otrais solis ir analīze – izpētīt situāciju un sevi. Saprast, kas ir manas stiprās puses, ko jau es protu no līderības, kas ir tās lietas, kas man ir jāattīsta. Te noteikti palīdzēs proaktīva atgriezeniskās saiknes ievākšana no citiem – kolēģiem, padotajiem, vadības. Jāsaņemas tieši uzprasīt: "Kā tu redzi, ko es daru pareizi? Ko nepareizi?" Tas ir diezgan sarežģīti, tā ir māksla pajautāt, jo, īpaši latviešiem, bieži tiek izjusta neērtība, taču arī mūsu kultūra aizvien vairāk virzās uz to, ka kļūstam atklātāki. Un ir jāmāk sadzīvot ar atgriezenisko saikni arī tad, ja tā ir negatīva. Līderim ir jākāpj ārā no komforta zonas un jādomā plašāk. Te var palīdzēt koučs. Ja tas ir starptautisks uzņēmums, var domāt arī par mentoringu – prasīt no citiem vadītājiem padomu, pieredzes stāstus.
Lai kļūtu par līderi sākumā nemaz nav jākļūst par vadītāju. Līderības prasmes var trenēt uzņemoties atbildību, piemēram, studentu pašpārvaldēs, vadot grupu darbus. Līderības prasmes saistās ar cilvēku motivēšanu, koordinēšanu, iesaistīšanu – to var darīt arī tad, ja formāli neesi vadītājs.
Klasisks stereotips, kas iesakņojies daudzu apziņā – līderi ir ekstraverti. Tā nav. Jā, ekstraversija var palīdzēt amata dabūšanas brīdī, darba intervijās – cilvēks sevi labāk parāda uz āru, taču uz ikdienas darba sniegumu tam nav nekādas ietekmes. Abi tipi (ekstravertie un intravertie) līderībā uzrāda vienādu sniegumu. Labu līderi no slikta atšķir izlēmība un spēja pieņemt lēmumus – tam ar temperamentu nav nekāda sakara.
Es ļoti bieži savā ikdienas darbā redzu, ka ir gudri, ļoti analītiski vadītāji, bet viņiem vienmēr gribas iegūt vairāk informāciju – viņi svārstās, redz vairāk risku un viņiem ir grūti pieņemt lēmumus. Izcils līderis raksturojas ar spēju izlemt. Svarīga ir arī spēja iesaistīt citus – mūsdienās vide ir tik sarežģīta, ka vienam cilvēkam vienkārši nav kapacitātes visu apgūt, ir jākonsultējas, jāiesaista komanda. Nepārvērtējama ir spēja pielāgoties mainīgajām prasībām – to īpaši novērojām 2008. gada krīzē un pēc tam, kad tirgus bija ļoti aktīvs - klienti nāca pie uzņēmuma, un galvenais bija klientu apkalpošanas serviss. Tagad tirgus vairs nav tik aktīvs – pašiem jābūt proaktīviem, jāpārdod, jāmeklē klienti – labs līderis būs spējīgs piemēroties gan vienai, gan otrai situācijai bez liekas panikas.
Viena no svarīgākajām līdera īpašībām ir godīgums un uzticamība – līdera komandai jābūt pārliecinātai, ka šis ir cilvēks, uz kuru var paļauties bez atlikuma. Tikai atklāts, godīgs līderis, kas nepieraksta visus panākumus sev un lepojas arī ar kolektīva sasniegto, spēs vadīt un iedvesmot savu komandu.
Tāpat labam līderim ir jāredz viss laukums un jāprot savilkt kopā cilvēkus no dažādiem departamentiem.