TENDENCES / Talantu atLAse
CV ir pagātne
Apskatīsim, ko darbinieku atlasei tā vietā izmanto inovatīvi uzņēmumi (piemēram, Tesla)
Oriģinālraksta autors: Melānija Kērtina (Melanie Curtin)
Vai meklējat vislabākos talantus? Tad jums var noderēt šī informācija.
1998. gadā veiktā pētījumā tika atklāts, ka iepriekšējā darba pieredze ir viens no vājākajiem nākotnes darba panākumu rādītājiem. Tad kāpēc mēs joprojām paļaujamies uz to, kā uz galveno rīku darbinieku atlasē?

Tam īsti nav jēgas.

Toties jēga ir agresīvi inovatīvai darbinieku atlases praksei, un tieši to dara tādi uzņēmumi kā Tesla, Accenture, LinkedIn un citi.

Šie uzņēmumi atsakās no CV, tā vietā paļaujoties uz mākslīgā intelekta tehnoloģiju uz neirozinātnes bāzi, lai noteiktu kandidāta piemērotību un panākumu gūšanas iespējamību.

Tesla, Accenture un LinkedIn sadarbojas ar Pymetrics – uzņēmumu, kas no līdzšinējā četru stundu akadēmiskā procesa personas kognitīvo un emocionālo spēju novērtēšanai ir izveidojis 30 minūšu ilgu spēles scenāriju.

Būtībā kandidāti pilda prāta uzdevumus (piemēram, mīklas vai viktorīnas), kuru rezultātus mākslīgais intelekts sakārto atbilstoši tādiem parametriem kā problēmu risināšanas spējas, spēja darīt vairākus darbus reizē un nesavtīguma līmenis.

Iemesls, kāpēc šāds risinājums ir tik izcils, it tas, ka rezultāti tiek sniegti šādā formātā: cik liela iespēja kandidātam ir gūt panākumus šajā amatā, salīdzinot ar vislabākajiem darbiniekiem jūsu pašu uzņēmumā. Citiem vārdiem sakot, tas palīdz salīdzināt kandidāta parametrus ar jūsu labākajiem darbiniekiem, ar domu, ka jūs droši vien vēlētos, lai jums ir vairāk tādu darbinieku.

Nav obligāti izmantot tieši Pymetrics. Tādi tehnoloģiju jaunuzņēmumu dibinātāji kā Pats Marejs (Pat Murray) par svarīgāku uzskata entuziasmu un apņēmību, nevis iepriekšējo pieredzi. Būdams gados jauns inovāciju ieviesējs salīdzinoši stagnējošā nozarē (autostāvvietas), viņš zina, ka viņa komandai ir vajadzīgi cilvēki, kas ir gatavi mainīt ierasto kārtību neatkarīgi no savas iepriekšējās pieredzes:
Nav svarīgi, ko kurš ir darījis pirms nonākšanas pie mums. Pieņemot darbā jaunus darbiniekus, mēs meklējam izteiktu motivācijas un talanta kombināciju. Taču, ja būtu jāizvēlas tikai viens no šiem kritērijiem, mēs noteikti dotu priekšroku motivācijai. Cilvēks, kurš ir izsalcis pēc sasniegumiem, ir tas, kurš darīs visu, lai gūtu panākumus, un tas ir neatsverami."
Atslēgas vārds šeit ir „izsalcis" (nevis „mācījies Stenfordā").

Citi vadītāji, piemēram, CSC Generation direktors Džastins Jošimura (Justin Yoshimura), nāk klajā ar saviem atbilstības algoritmiem, kas darbojas līdzīgi kā Pymetrics. Arī tiem nav nekāda sakara ar iepriekšējo pieredzi, bet gan ar „izsalkumu".

Jošimura saka:
Ar zemu bezdarba līmeni konkurence talantu jomā nekad nav bijusi lielāka nekā pašlaik. Tā rezultātā lielie uzņēmumi ir būtiski palielinājuši atlīdzības līmeni „acīmredzamajiem" kandidātiem. Mēs līdz ar to secinājām, ka mums ir jāveic kandidātu atlase atšķirīgā veidā – atrodot un dodot iespēju ne tik acīmredzamiem kandidātiem.
Kā to dara CSC: papildus radošās un kritiskās domāšanas testiem intervētājs uzdod jautājumus, kas tiek ievadīti mākslīgā intelekta algoritmā. Tie ir šādi jautājumi:

1. Par ko strādāja jūsu vecāki?
2. Kādās jomās jūsu uzskati par pasauli nesakrīt ar citiem?
3. Kas maksāja par jūsu augstāko izglītību?
4. Kāda ir bijusi jūsu dzīves lielākā neizdošanās?
5. Kāpēc jūs vēlaties strādāt komandā, kur jāstrādā ilgākas stundas un alga ir zemāka nekā lielā uzņēmumā?

Kamēr daži no tiem liekas kā parasti intervijas jautājumi, ir vērts aplūkot dziļāk, piemēram, jautājumu par izglītību. Ja jūs esat pats maksājis par savu augstāko izglītību, ko tas par jums liecina? Patiesībā – daudz ko. Jums bija jāiemācās apvienot skolu ar darbu, tāpēc jau agrā jaunībā jūs iemācījāties organizēt savu laiku. visticamāk, ka jūs strādājāt, kamēr citi ballējās, un tas nozīmē, ka jums nesagādā problēmas, ja gandarījums iestājas vēlāk.

Galvenā doma: ja jūs pats maksājāt par savām studijām, jūs to gribējāt. Ļoti. Tas izskaidro arī pārējos jautājumus. Tie ir veidoti ar mērķi gūt atbildi uz svarīgo jautājumu: cik izsalcis jūs esat?

Izsalkuši cilvēki ir motivēti gūt panākumus. Viņi vēlas virzīties uz augšu un uz priekšu, virzīt uz priekšu lietas. Viņi paliek darbā ilgāk nevis, lai radītu labu iespaidu, bet lai izdarītu visu, kā nākas. Viņi parasti padara lietas uzņēmumā daudz efektīvākas, jo nepārtraukti domā par to, kas nedarbojas, un kā to uzlabot. Izsalkuši cilvēki iedvesmo apkārtējos, jo viņi ienes grupā nerimstošu entuziasmu.

Izsalkuši cilvēki ir labi kandidāti.

Pamēģiniet uzminēt, kādu vēl priekšrocību piedāvā šāda veida atlase? Daudzveidību. Pēc Pymetrics izpilddirektores Frīdas Polli (Frida Polli) teiktā – uzņēmuma algoritmi pārbauda un novērš dzimumu un etniskos aizspriedumus, kā rezultātā darbā tiek pieņemts vairāk sieviešu un minoritāšu. Tas palīdz veicināt arī sociālekonomisko daudzveidību, samazinot iespējamību, ka tiek pieņemti tikai gados jauni kandidāti, kas mācījušies dārgās augstskolās.
Tādi līderi kā Masks, Marejs un Jošimura zina patiesību: CV laiks ir pagājis. Ja tiešām vēlaties vislabākos talantus, jums ir jāveic inovācijas savā atlases procesā.
Palieciet izsalkuši. Palieciet naivi.
— Stīvs Džobss
Raksts tapis sadarbībā ar rakstisko un mutisko tulkojumu piegādātāju Tulkot.lv