Vēlaties iedvesmot savus darbiniekus? Aizejiet kopā pusdienās uz sliktu restorānu
Oriģinālraksta autors: Leigh Buchanan
Radot spilgtus, emocionālus mirkļus, vadītāji var radīt dziļu lojalitāti un veidot ciešas saiknes starp darbiniekiem
Kad Tommy Bahama tropu stila restorānu un apģērbu veikalu jaunie darbinieki ierodas uz klientu apkalpošanas ievadinstruktāžu, viņi parasti sagaida standartizētu procesu un iepazīstināšanu. Tā vietā prezentācijas vadītājs grupai pajautā, vai viņi kādreiz ir sarīkojuši ballīti, kuras beigās ir redzams, ka visi ir lieliski pavadījuši laiku. Lielākā daļa grupas dalībnieku atbild apstiprinoši.

„Tas arī ir viss mūsu lekcijā par klientu apkalpošanu," saka prezentācijas vadītājs.

Šāda ievadinstruktāža ir tas, ko Stenfordas Universitātes biznesa profesors Čips Hīts sauc par „mirkli". Hīts apraksta mirkļus kā īslaicīgas sajūtas, kas liek cilvēkiem justies neparasti, maina viņu pasaules skatījumu, iedvesmo un rada lepnuma sajūtu un padziļina saikni ar apkārtējiem. Izbrīnīti un patīkami pārsteigti par Tommy Bahama ironisko attieksmi pret korporatīvajām vērtībām, darbinieki nekad neaizmirst šajā reizē gūto mācību.
Prasme radīt mirkļus ir vērtīga līdera prasme
Veselīga kultūra un cieņpilna izturēšanās ļauj nodrošināt, ka jūsu darbinieki ir apmierināti, tā saka Čips Hīts, kura, kura jaunākā grāmata „Mirkļu spēks: kāpēc dažiem notikumiem ir pārsteidzoša ietekme", tika izdota oktobrī. (Tāpat kā visām Hīta grāmatām, arī šai līdzautors ir viņa brālis, Djūka Universitātes vecākais akadēmiķis Dens Hīts.) Taču mirkļi paliek atmiņā spilgtāk. Tie stiprina darbinieku lojalitāti, kolēģu attiecības un mērķtiecību.

Atšķirībā no daudzām līderu iemaņām, mirkļu radīšana daudziem cilvēkiem izdodas nepiespiesti. „Tas ir kaut kas, ko mēs esam iemācījušies izaugot," saka Hīts. „Mums ir bijušas dzimšanas dienu un kāzu svinības. Mums ir talants atzīmēt lietas neaizmirstamos veidos."

Lieciet uzsvaru uz sākumu
„Pētījumi rāda, ka 40 procenti no mūsu atmiņām par studiju gadiem ir tas, kas notika pirmajās sešās pirmā kursa nedēļās," Hīts saka. „Tas ir laiks, kad notiek kaut kas jauns. Tās ir lietas, kas paliek atmiņā."

Analoģija biznesā ir jauno darbinieku pirmās dienas darbā: šajā laikā līdera personīgā iesaistīšanās var būt īpaši efektīva. Iedomājieties, kāds iespaids rodas jaunam biroja administratoram, ja viņu pirmajā dienā sagaida un apsveic ar jauno amatu pats uzņēmuma vadītājs.

„Dibinātāja vai izpilddirektora lomai ir milzīgs efekts," saka Hīts. „Brīdis, kad viņi klātienē satiek cilvēku, par kuru ir dzirdējuši visās darba intervijās, un var uzklausīt biznesa stāstu no viņa personīgi, ir nenovērtējams. Veltot nedaudz laika, ieguvums var būt ļoti vērtīgs."

Sekojot šim piemēram, KIND Snacks dibinātājs un izpilddirektors Daniels Lubeckis reizi ceturksnī sapulcē jaunos darbiniekus un aicina viņus pastāstīt amizantus stāstus no personīgās pieredzes, no tiem izveidojot „nodarbības" tēmu, piemēram – cilvēki, kam garšo dīvaini ēdieni. 68 gadus vecais Gentle Giant Moving Company dibinātājs un izpilddirektors Larijs O'Tūls kopā ar jaunajiem darbiniekiem joprojām uzskrien pa kāpnēm līdz 37 līmeņus augstā Hārvarda stadiona pašai augšai.

Dalieties ar mirkļiem – gan ar patīkamiem, gan nepatīkamiem
Hīts norāda, ka tad, kad darbinieki ir iejutušies uzņēmumā, ir jākultivē lepnuma brīži. Viņš iesaka noteikt konkrētus atskaites punktus, kuru sasniegšanu var svinēt kopā, nevis neskaidrus mērķus, kuru izpildi formāli atzīmē gada pārskatā. Piemēram, vadītājs var izvirzīt darbiniekam mērķi apmācīt trīs cilvēkus tādā līmenī, lai viņi paši varētu vadīt savu struktūrvienību. To ir vieglāk saglabāt atmiņā nekā uzdevumu „demonstrēt izcilas personāla attīstības iemaņas". Ne katrs sasniegums ir pelnījis tā nosvinēšanu ar šampanieti. Tādi sīkumi kā elegants sertifikāts par noslēgtu darījumu finanšu uzņēmumā vai projekta fāzes noslēgumam par godu sagatavots T-krekls Silīcija ielejas uzņēmumā darbiniekiem ļauj uz mirkli būt uzmanības centrā un kalpo kā taustāms atgādinājums par paveikto.

Hīts arī aicina līderus plānot aktivitātes, kas rada kopīgus mirkļus starp kolēģiem. Mazi uzņēmumi, visticamāk, nevar atļauties sūtīt darbiniekus atpūtas vai svinību braucienos uz siltajām zemēm. Taču neaizmirstami ir ne tikai jautri un krāšņi mirkļi. Kā piemēru Hīts min apavu nozares uzņēmumu, kura darbinieki apmeklē „garlaicīgu vietu", kur ir nopērkami tā produkti. Kolēģi gūst pieredzi sarunās ar tirgotājiem, un viņi pat var „izvēlēties pusdienām tik neveiksmīgu restorānu, ka tas kļūst par neaizmirstamu stāstu", saka Hīts. „Šī kopīgā pieredze būs svarīga viņu attiecībās visa gada garumā."
Pat nepatīkamus brīžus ir vērts padarīt par mirkļiem. Ir labāk, lai darbinieki atklāti pauž vilšanos par neizdevušos projektu vai štatu samazināšanu, nekā slepeni sačukstēties un baidīties, kamēr vadība izliekas, ka nekas nav noticis. „Ir iemesls sanākt kopā un pie alus kausa dziedāt dziesmas un runāt par vecajiem, labajiem laikiem," saka Hīts. „Es domāju, ka sēru mielastiem ir neizmantots korporatīvo pasākumu potenciāls."
Raksts tapis sadarbībā ar rakstisko un mutisko tulkojumu piegādātāju Tulkot.lv