Intervija ar Sandu Bergmani-Behmani, airBaltic biznesa partneri personālvadības un labbūtības jautājumos

Lasi interviju un uzzini par airBaltic pieredzi darbinieku labbūtības veicināšanā

Sanda, pastāsti, lūdzu, kad darbinieku labbūtības jautājumi nokļuva Tavā darbakārtībā!

Starptautiskā līmenī jautājums par aviācijas darbinieku psihoemocionālo veselību aktualizējās pēc "Germanwings" aviokatastrofas 2015. gadā. Dažus gadus vēlāk Eiropas Aviācijas drošības aģentūra nāca klajā ar regulējumu, kas uzlika par pienākumu aviokompānijām nodrošināt pilotiem peer-to-peer, jeb kolēģu, atbalsta programmu. Tas nozīmē, ka katram pilotam ir jābūt iespējai saņemt psihoemocionālu palīdzību no kolēģa, kurš pārzina profesiju, darba ikdienu un izaicinājumus, ar kuriem šajā profesijā strādājošie saskaras, un līdz ar to var atbalstīt kolēģus, kuri saskaras ar dažādiem dzīves izaicinājumiem.

Brīdī, kad šis regulējums bija jāievieš airBaltic, es strādāju ar pilotu departamentu, un šis jautājums nonāca uz mana galda. Kad bijām ieviešanas procesā, sākās COVID-19 pandēmija, mēs bijām spiesti atlaist daudzus darbiniekus, kas radīja komandā milzīgu stresu. Arī tie kolēģi, kuri palika, juta emocionālo spriedzi. Tas bija tas brīdis, kad mēs sapratām, ka par labbūtības tēmu ir jārunā ne tikai ar pilotiem, bet arī ar pārējiem darbiniekiem.

Kādi ir bijuši jūsu pirmie soļi, veidojot labbūtības politiku uzņēmumā?

Mēs sākām organizēt iekšējos vebinārus vadītājiem par to, kas ir labbūtība, kā tā ietekmē komandas sniegumu, kā pamanīt darbiniekos izmaiņas, kas liecina par to, ka viņiem ir fiziskais vai emocionālais nogurums. Pašiem darbiniekiem arī devām čeklistes, kas palīdzēja viņiem novērtēt, kā viņi jūtas. Paralēli nolēmām peer-to-peer programmu paplašināt arī uz pārējām darbinieku grupām – sākumā stjuartiem, tehniķiem, vēlāk arī pārējiem darbiniekiem.

Kādas labbūtības aktivitātes šobrīd ir pieejamas airBaltic darbiniekiem?

Psihoemocionāls stāvoklis ir tikai viens no labbūtības aspektiem, kurā mēs varam atbalstīt savus kolēģus. Mūsu darbiniekiem ir svarīga arī finansiālā labbūtība, piederība kopienai, droša darba vide un veselīga iekšējā kultūra. Uz šīs izpratnes pamata izveidojās rāmis, kuru mēs sākām piepildīt ar dažādām aktivitātēm.
Piemēram, mēs ieviesām t. s. unfit days, kas ir divas apmaksātas dienas gadā, kad darbinieks drīkst neierasties darbā, ja viņš nejūtas fiziski vai psihoemocionāli labi, bet slimības lapu nav nepieciešams ņemt. Šāda iespēja jau iepriekš bija pieejama pilotiem un stjuartiem, un mēs izlēmām, ka šī ir laba iniciatīva, ko piedāvāt arī pārējiem uzņēmuma darbiniekiem.
Darbiniekiem ir pieejamas arī koučinga iespējas, dažādas mācības un lekcijas. Daudz strādājam pie tā, lai attīstītu atbalstošu organizācijas kultūru.

Jūsu uzņēmums ļauj darbiniekiem tērēt veselības apdrošināšanas budžetu pēc saviem ieskatiem. Pastāsti, kā jūs nonācāt pie tāda risinājuma!

2022. gadā, runājot ar darbiniekiem par veselības apdrošināšanu, sapratām, ka ir darbinieku grupa, kam ir vēlme pašiem kontrolēt to, kādiem veselības pakalpojumiem novirzīt piešķirto summu. Tāpat secinājām, ka ir darbinieki, kuriem klasisko veselības apdrošināšanas polisi nemaz nevajag. Piemēram, kolēģiem no Igaunijas to nodrošina valsts.

Sākām meklēt risinājumu ar fokusu tieši uz veselības pakalpojumiem, kas ļautu kolēģiem pašiem lemt par šo jautājumu. Atradām Stebby, patestējām, un no šī gada mūsu darbiniekiem ir pieejama šī platforma, kur to visu var izdarīt.

Pastāsti, lūdzu, kā tas notiek dzīvē?

Katram mūsu darbiniekam ir noteikta summa, kuru uzņēmums novirza rūpēm par viņa veselību. Tāpat mums ir vairāki plāni veselības apdrošināšanai. Vispirms darbinieks izvēlās piemērotāko apdrošināšanu, bet summu, kas paliek pāri, mēs pārskaitām Stebby. Darbinieks var arī atteikties no apdrošināšanas polises, un tad viss budžets, kas viņam pienākas, nonāk Stebby platformā. Lai izmantotu šo līdzekļus, darbinieks ieiet aplikācijā un no piedāvātā veselības pakalpojumu saraksta izvēlas sev piemērotāko. Piemēram, sporta zāles apmeklējumu, masāžu, kādu medicīnisko procedūru. Tāpat darbinieks var iesniegt čeku platformā un saņemt atlīdzību, ja pakalpojums, ko viņš saņēma, nebija atrodams sarakstā.
Kas mums bija svarīgi, Stebby ļauj saņemt pakalpojumus arī ārzemēs. Pie mums strādā darbinieki no 30 valstīm un ar Stebby viņi var izmantot arī savā mītnes zemē, ne tikai Latvijā.

Cik ātri jums izdevās ieviest šo risinājumu?

Laiks no lēmuma pieņemšanas par labu Stebby līdz ieviešanai ilga aptuveni mēnesi. Process bija patiešām ātrs un vienkāršs. Aktīvi komunicējām šo iespēju iekšējās komunikācijas kanālos, tagad, kad nāk jaunie darbinieki, viņi jau darba sludinājumā uzzina, ka pie mums ir šāda iespēja.

Mums ir vairāk nekā 2500 darbinieku, šobrīd redzam, ka 50% kolēģu ir izmantojuši šo aplikāciju. Darbinieki aktīvi izmanto iespēju saņemt veselību veicinošas aktivitātes. Piemēram, izvēlēto pakalpojumu vidū ir medicīniskā vingrošana, grūtnieču joga, volejbola treniņi, dažādu ar veselīgu dzīvesveidu saistīto lietotņu abonēšana. Caur Stebby platfomu darbinieki arī apmaksā medicīnas pakalpojumus, piemēram, vizītes pie ārsta, medicīniskos izmeklējumus.

Darbinieku pusē šī platforma ir draudzīga un viegli lietojama. Stebby dod fleksiblitāti, ko kolēģi ļoti novērtē.

Kādi ir nākamie plāni darbinieku labbūtības uzlabošanai?

Roku rokā ar labbūtību iet dažādības tēma, kurai mēs arī plānojam pievērsties vairāk tuvākajā laikā. Šis ir virziens, kurā mēs gribam darīt vairāk. Kā jau minēju, mēs esam kolēģi no 30 valstīm, tāpēc es redzu, ka ir ārkārtīgi svarīgi izglītot darbiniekus par dažādības tēmu, par to, kas ir diskriminācija, par to, ka dažreiz pilnīgi nejauši dēļ saviem aizspriedumiem un nezināšanas mēs varam kādam kolēģim likt justies slikti. Dažādība var radīt saspringumu komandā, jo kāds var pārprast, nesaprast, nepieņemt, tāpēc mūsu uzdevums ir skaidrot šo tēmu un veidot patīkamāku darba vidi katram mūsu darbiniekam.


Interviju sagatavoja:
Elīna Harčenko, SmartHR komunikācijas projektu vadītāja
Publicēts: 21.11.2023

Lasi arī citas SmartHR intervijas ar personāla vadības praktiķiem